پرده شید چیست + کاربردها و انواع پرده شید

پرده شید چیست | گروه پرده وراتی

پرده ها در فضای خانه علاوه بر ایجاد حریم خصوصی، زیبایی خاصی نیز ایجاد می کنند. در میان انواع پرده مدرن امروزی پرده شید این روزها طرفداران بیشتری کسب کرده است. این مدل پرده که اغلب برای جلوگیری از نور مورد استفاده قرار می گیرد کاربردها و انواع متنوعی نیز دارد که می تواند در زیبایی دکوراسیون داخلی خانه نیز تاثیرگذار باشد. در این مقاله به توضیح اینکه پرده شید چیست و چه کاربردهایی دارد خواهیم پرداخت.

پرده شید چیست؟

پرده شید یک نوع پرده با ساختار مستحکم تری به نسبت پرده های پارچه ای است. شاید بیشتر بتوان آن را شبیه به پرده های کرکره ای دانست با این تفاوت که طرح ها و انواع مختلفی از این نوع پرده وجود دارد که آن را برای هر نوع دکوراسیونی مناسب می سازد.

پرده شید همانند سایر پرده ها چهارچوب پنجره را در بر می گیرد با این تفاوت که همانند یک سایه بان روی پنجره قرار گرفته و کاملا جلوی عبور نور را می گیرد. این نوع پرده بر خلاف پرده های پارچه ای به صورت افقی باز و بسته می شوند. بدین شکل که برای باز شدن باید همانند کرکره در بالا جمع شود.

ویژگی های انواع پرده شید چیست؟

ویژگی های انواع پرده شید چیست؟ | گروه وراتی

جلوگیری از ورود نور

یکی از اصلی ترین ویژگی های انواع پرده شید ، ایجاد فضای یکسان و مات به داخل خانه است. این بدین معناست که وقتی پرده شید بسته باشد  فارغ از نوع و جنسی که دارد می تواند به طور کامل جلوی نور را بگیرد.

این مساله پرده شید را برای افرادی که دوست دارند از گرمای نور مستقیم خورشید به خانه جلوگیری کنند و فضایی آرام و با سایه ای داشته باشند مناسب می سازد.

ایجاد دکوراسیون مینیمال

فرقی نمی کند از پرده شید ساده استفاده می کنید یا طرح دار، به طور کلی این مدل پرده به اندازه پرده های پارچه ای چشمگیر نیستند.

به همین دلیل می توانند یک دکوراسیون مینیمال برای خانه ایجاد کنند. همچنین اگر تمایل دارید تمرکز دکوراسیون خانه به جای دیگری به جز پرده جلب شود، انتخاب پرده شید بهترین گزینه خواهد بود.

کنترل دما

یک ویژگی مهم انواع پرده شید که آن را به یک گزینه بهینه برای خانه تبدیل می کند، کنترل دمای داخل خانه است. اگرچه در اغلب مواقع این کنترل دما با استفاده از پنجره های دوجداره ایجاد می شود اما پرده شید با جلوگیری از ورود نور و گرمای خورشید در فصل تابستان می تواند به خنک ماندن فضای داخلی خانه کمک کند.

همین مساله موجب می شود در فصول مختلف نیاز به کم و زیاد کردن دائم دمای داخل خانه وجود نداشته باشد و در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

یکی از دغدغه های مهمی که همواره در مورد پرده ها مطرح بوده است، موضوع شستشو در آن هاست. یکی دیگر از ویژگی هایی که این پرده دارد، این است شستشوی پرده شید نسبت به دیگر انواع پرده ها کار نسبتا آسانی به شمار می‌رود.

انواع پرده شید

این مدل پرده در مدل ها و طرح های متنوعی وجود دارد که می تواند برای دکوراسیون های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. 8 مدل از انواع پرده شید:

مطلب مرتبط  شناخت انواع پرده در دکوراسیون داخلی

پرده شید غلطکی (Roller Shades)

یکی از معمول ترین انواع پرده شید که شاید بیشتر از سایر مدل ها به چشم بخورد پرده شید غلطکی است. این مدل پرده که به نسبت سایر مدل های پرده شید ساده تر هستند هم مناسب محیط های مسکونی است هم برای محیط های اداری نیز کاربرد دارد.

پرده شید غلطکی یک مدل ساده است که با یک اهرم ساده به بالا جمع شده و اجازه ورود نور را می دهد و به همان سادگی باز شده و پنجره را می پوشاند.

در سال های اخیر پرده شید غلطکی با طراحی اتوماتیک نیز وارد بازار شده که بالا و پایین بردن این پرده را با یک ریموت ممکن می سازد. این مدل پرده برای پنجره هایی که ساده هستند مناسب  است نه پنجره هایی که قاب کارشده یا به اصطلاح ویکتوریایی دارند.

پرده شید غلطکی (Roller Shades) | گروه وراتی

پرده شید رومی (Roman Shades)

پرده شید رومی نام خود را از ظاهر کلاسیکی که دارد گرفته است چرا که شبیه به سایه بان های دوران رومی می ماند. این مدل شید برخلاف مدل شید ساده، پارچه فولد شده یا تاشده زیبایی است که در صورت باز بودن کامل باز بوده و در صورت جمع شدن تا می شود و ظاهری متفاوت به خود می گیرد.

بنابراین این مدل پرده با توجه به اینکه در چه زمانی از روز هستید می تواند ظاهر متفاوتی به فضای اتاقتان ببخشد.

پرده شید رومی (Roman Shades) | گروه وراتی

پرده شید سلولی (Cellular Shades)

پرده های شید سلولی به لطف ترکیب و ساختار مواد اولیه ای که دارند به خوبی می توانند همانند یک عایق عمل کرده و در تنظیم دمای داخلی خانه کمک کنند.

طراحی منحصر به فرد ظاهر لانه زنبوری مانند این نوع پرده شید به محافظت از سرما و گرمای خانه کمک می کند چرا که موجب می شود هوا در این سلول ها در جریان قرار بگیرد و خارج نشود. همچنین این مدل شید حریم خصوصی خوبی را نیز فراهم می کند. برخی از ویژگی های این مدل پرده شید شامل موارد زیر می شود:

  • طراحی لانه زنبوری که شکلی منحصر به فرد به آن بخشیده است.
  • وجود فیلتر نور موجب شده نور این مدل شید از متوسط تا تیره متغیر باشد.
  • خواص عایقی این مدل پرده می تواند دمای داخلی را تنظیم کند.
  • مناسب برای استفاده روزمره.
  • کمترین حالت جمع شدن در هنگام بالا رفتن این مدل پرده شید موجب می شود اختلالی در زیبایی فضای داخلی ایجاد نشود.

پرده شید سلولی (Cellular Shades) | گروه وراتی

پرده شید خورشیدی (سولار)

این مدل پرده شید به گونه ای طراحی شده که میزان نور خورشیدی که وارد اتاق می شود را کاهش می دهد در عین حال به شما این امکان را می دهد که دید نسبتا کاملی به فضای خارجی خانه داشته باشید.

همین مساله مهم ترین تفاوت این مدل پرده شید با سایر مدل هایی است که چشم انداز خارج خانه را نیز برایتان پنهان می کنند. نقش اصلی این نوع شید حفاظت از فضای داخلی خانه در برابر اشعه های خشن خورشید که از پنجره به داخل می تابند است.

با این حال این نکته را در نظر داشته باشید که این مدل پرده شید به طور کلی جلوی ورود نور به داخل خانه را نمی گیرد بلکه فقط میزان آن را کاهش می دهد بنابراین با استفاده از این نوع پرده همچنان میزان کمی نور طبیعی داخل خانه خواهید داشت.

مطلب مرتبط  پرده از کجا بخریم؟

همین مساله این نوع پرده شید را برای کسانی که دوست دارند فضای داخلی خانه شان با نور طبیعی روشن شود مناسب است.

پرده شید خورشیدی (سولار) | گروه وراتی

پرده شید پلیسه (Pleated Shades)

پرده شید پلیسه بسیار شبیه به پرده های شید سلولی طراحی شده اند و ظاهری یکسان دارند اما به اندازه پرده های لانه زنبوری همانند یک عایق عمل نمی کند. بنابراین اگر تنظیم دمای داخلی خانه در فصل تابستان و زمستان برایتان اولویت دارد شاید این مدل پرده انتخاب مناسبی برایتان نباشد.

این مدل پرده  شید پلیسه های یکسانی دارد که وقتی پرده باز می شود در هم جمع می شوند و پلیسه ایجاد می کنند. این مساله موجب می شود هنگام باز بودن پرده، کاملا ناپیدا باشد.

پرده شید پلیسه (Pleated Shades) | گروه وراتی

پرده شید حریر (Sheer Shades)

بسیاری از افراد تصور نمی کنند انواع پرده شید بتواند از جنس حریر نیز عرضه شود. این در حالیست که ساختار این مدل پرده طوریست که هر نوع جنسی را برای ان مناسب می سازد.

پرده شید حریر زیبایی خاصی دارد و به اندازه پرده های شید معمولی جلوی نور را نمی گیرد چرا که جنس حریر آن در هر حال مقداری نور را به داخل خانه راه می دهد. همچنین این مدل پرده شید مانع ورود گرما به داخل خانه نخواهد شد هر چند در صورت بسته بودن می تواند از شدت نور آفتاب بکاهد و مانع تاثیرگذاری آن به روی لوازم خانه شود.

بنابراین در کنار زیبایی و ظاهر جذابی که این نوع پرده دارد، در طول روز کاملا اتاق را تاریک نمی کند. بنابراین اگر برایتان اهمیت دارد که هیچ نوری وارد اتاق نشود یا دوست دارید فضای اتاقتان در طول روز کمی تاریک باشد، این نوع پرده شید مناسب شما نخواهد بود.

با این وجود این مدل پرده شید همچنان طرفداران زیادی دارد بخصوص که می توان آن را به شکل بیسیم نیز داشت و با ریموت باز و بسته کرد. ظاهر آرام و زیبای این مدل پرده، ترکیب آن با سایر پرده های پارچه ای را زیباتر و خاص تر می کند.

پرده شید حریر (Sheer Shades) | گروه وراتی

پرده شید بامبو (Bamboo Shades)

پرده شید بامبو یکی از ترندهای روز دکوراسیون داخلی است که علاوه بر اینکه یک گزینه سازگار با محیط زیست است بلکه برای دکوراسیون مدرن نیز بسیار مناسب است. این مدل پرده شید به راحتی با پرده های پارچه ای نیز درخشش بسیار زیادی خواهد داشت.

علاوه بر اینها، پرده بامبو در قیمت های متفاوتی موجود است که تهیه آن را برای هر بودجه ای ممکن می سازد. همچنین این مدل پرده در رنگبندی و بافت متنوعی نیز عرضه می شود.

با توجه به طبیعی بودن جنس این نوع پرده، تهویه بهتری برای فضای داخلی خانه محسوب می شود و در عین حال که جلوی نور را می گیرد امکان ورود نور اندک در طول روز را نیز می دهد اما نه به حدی که فضای اتاق بیش از اندازه روشن شود.

پرده شید بامبو (Bamboo Shades) | گروه وراتی

پرده شید بیسیم (Cordless Shades)

در دنیای هوشمند امروز اغلب وسایل خانگی به شکل بیسیم و با ریموت کنترل می شوند. پرده ها نیز یکی از این موارد هستند. پرده شید را می توانید به راحتی به یک پرده اتوماتیک یا پرده برقی تبدیل کنید.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید پرده آماده مدل 2024

در حقیقت تقریبا نیمی از انواع پرده شید به راحتی به یک پرده مدرن اتوماتیک تبدیل می شوند و دیگر برای باز و بسته کردنشان نیازی به سیم وجود ندارد.

پرده شید بیسیم همانند سایر پرده های برقی به کمک یک موتور کوچک کار می کند و طولانی مدت بدون هیچ مشکلی عمل خواهند کرد. همچنین اگر پنجره در ارتفاع بالاتری قرار گرفته باشد، بیسیم کردن پرده شید یکی از بایدها محسوب می شود چرا که باز و بسته کردن آن را راحت تر خواهد ساخت.

مزایا و معایب انواع پرده شید چیست؟

مزایا پرده شید

  • تنوع و وجود رنگ بندی و طرح های خاص
  • قیمت اقتصادی
  • نصب پرده شید آسان است و نیازمند پیچیدگی خاصی نیست.
  • مناسب برای دکوراسیون های مختلف
  • قابلیت تنظیم نور و دما
  • قابل استفاده در کنار پرده های پارچه ای و حریر

معایب پرده شید

  • اگرچه تمیز کردن شیدها آسان است اما گرد و غبار را بیش از سایر پرده ها به خود می گیرند همین موجب شده نیاز به تمیز کردن این مدل پرده بیشتر و زود به زود احساس شود.
  • نیاز به مراقبت بیشتری دارد چرا که آسیب پذیر است.
  • سیم کنترل میزان باز و بسته بودن شید برای افرادی که کودک کم سن دارند می تواند خطرناک باشد. هرچند با بیسیم کردن پرده شید این مشکل برطرف می شود.

کاربرد پرده شید چیست؟

با توجه به ویژگی ها و انواع مختلفی که دارد، پرده شید یک پرده پرکاربرد محسوب می شود. در حالیکه اغلب تصور می کنند پرده ها فقط برای دکوراسیون داخلی خانه یا محافظت از فضای داخلی یک خانه مناسبند، پرده شید در محیط های اداری نیز به وفور دیده می شود.

سادگی و کلاسیک بودن این مدل پرده موجب شده به یک پرده شیک و در عین حال مجلل برای دفاتر اداری و تجاری تبدیل شود. علاوه بر اینها، کاربرد پرده شید در جلوگیری از ورود نور و گرما در شهرها و محیط های مسکونی یا تجاری که گرمای بیشتری دارند نیز بسیار به چشم می خورد.

بنابراین با توجه به ساختار و پلن یک ساختمان، میزان گرمای داخلی آن و نوع دکوراسیونی که برای آن انتخاب می شود، می توان از انواع پرده شید استفاده کرد.

کاربرد پرده شید چیست؟ | گروه وراتی

سخن نهایی

ما در این مقاله به سوال پرده شید چیست پاسخ دادیم و گفتیم پرده شید یکی از انواع پرده مدرن است که امروزه محبوبیت بسیاری کسب کرده است چرا که انواع پرده شید در طرح ها و مدل های مختلف این امکان را بوجود آورده که برای هر نوع دکوراسیون و هر کاربردی بتوانید یک مدل پرده شید پیدا کنید.

این مدل پرده هم به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد هم می تواند با سایر مدل های پرده نیز ترکیب شود. از آنجایی که خرید پرده شید معمولا برای جلوگیری از ورود نور به داخل خانه مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند در تنظیم دمای داخل خانه و صرفه جویی در انرژی نیز کارساز باشد. با توجه به قیمت های مختلف این مدل پرده امکان تهیه آن برای هر بودجه ای ممکن است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *