پرده حریر بیشتر در چه کاربردهایی مورد استفاده قرار میگیرد

پرده حریر بیشتر در چه کاربردهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد | گروه پرده وراتی

حریر از جمله پارچه هایی است که لطافت و ظرافت بسیاری دارد. در قیاس با سایر پرده های پارچه ای، پرده حریر یک پرده ساده و سبک است که در بسیاری از خانه ها و در دکوراسیون های مختلف قابل استفاده است. کاربرد پرده حریر بیشتر مربوط به مواقعی است که علاقمندیم از نور طبیعی بیشترین بهره را ببریم و در عین حال جلوه چشم نوازی به پنجره ها نیز بدهیم.

با وجود پرطرفدار بودن این مدل پرده باز هم لازم است پیش از خرید آن بیشتر با کاربرد پرده حریر و مزایا و معایب آن آشنا شویم تا بتوانیم انتخاب بهتری با توجه به شرایط زندگی خود داشته باشیم.

آشنایی بیشتر با انواع پرده حریر

اگرچه ممکن است فکر کنید پرده حریر فقط در یک جنس از انواع پرده پارچه ای وجود دارد اما این مدل پرده با توجه به ضخامت، میزان شفافیت و وزن می تواند متفاوت باشد و از جنس های مختلفی تولید شود. برخی از عمومی ترین انواع پرده حریر شامل موارد زیر می شوند:

  • پرده حریر کتان و لینن یا ترکیبی از هر دو که ظرافت خاصی به فضای خانه می بخشد.
  • پرده حریر پلی استر که مقاومت بالایی داشته و ظاهری لوکس تر به خانه می دهد.
  • پرده توری که در طرح و رنگ متنوع موجود است و در دکوراسیون های سبک قدیمی تر به چشم می خورد.

آشنایی بیشتر با انواع پرده حریر | گروه وراتی

مزایای پرده حریر

اگر بخواهید بدانید چرا از پرده حریر استفاده کنید باید بیشتر با مزایای آن آشنا شوید:

بهره مندی از نور طبیعی

هیچ شکی در این نکته وجود ندارد که نور خورشید ما را شاداب تر می کند. برخی از افراد تمایل دارند در عین حال که پوششی به روی پنجره خانه قرار داده اند، همچنان از نور خورشید نیز لذت ببرند و با این نور طبیعی خانه را روشن کنند.

یکی از مزایای پرده حریر بافت نازک و شفاف آن است که اجازه عبور نور را می دهد. بنابراین در حالیکه پرده اتاق هنوز بسته است می توانید نور نیز داشته باشید.

بهره مندی از نور طبیعی خورشید و روشن شدن فضای خانه می تواند در مصرف برق نیز صرفه جویی کند چرا که با وجود نور طبیعی نیازی به روشن کردن چراغ ها در طول روز نخواهید داشت.

قیمت اقتصادی

پرده های حریر با توجه به جنس لطیف و وزن سبکی که دارند قیمت اقتصادی تری به نسبت پرده های سنگین و لوکس تر نظیر پرده مخمل دارند.

این می تواند یکی از مهم ترین مزایای پرده حریر به شمار برود بخصوص اگر برای خرید پرده بودجه متوسطی دارید، انتخاب پرده حریر ساده می تواند به راحتی شما را برای داشتن یک دکوراسیون شیک و جذاب آماده کند.

بخصوص برای پنجره های کوچک، پرده حریر انتخاب بهتری خواهد بود چرا که پرده های بزرگتر نیاز به فضای بیشتری برای نمایان کردن خود خواهند داشت.

سازگار با دکوراسیون های مختلف

از آنجایی که یک کاربرد پرده حریر بعنوان لایه زیرین سایر پرده ها است، به راحتی می توان آن را در هر سبک دکوراسیونی جا داد. چه بخواهید یک دکوراسیون ساده داشته باشید که فقط از پرده حریر تشکیل شده چه یک دکوراسیون مجلل با پرده مخمل، در هر حال می توانید از این مزایای پرده حریر بهره مند شوید.

پرده حریر یکی از بهترین انتخاب ها برای چیدمان های پرده لایه ای است. معمولا از این پرده در لایه زیرین پرده های سنگین و ضخیم تر استفاده می شود تا در طول روز از نور طبیعی استفاده کرد و در طول شب با بستن پرده ضخیم تر بتوان حریم خصوصی بیشتری ایجاد کرد.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب و کاربرد پرده توری

 سازگار با دکوراسیون های مختلف | گروه وراتی

تنوع در طرح و رنگ

اگرچه بیشتر پرده های حریر در رنگ سفید و طرحی ساده دیده می شوند اما این بدین معنا نیست که این مدل پرده طرح و رنگ دیگری ندارد. با وجود انواع پرده مدرن امروزی، پیدا کردن پرده حریر در رنگ و طرح دلخواه کار دشواری نخواهد بود.

اما در اغلب مواقع برای سازگار کردن این پرده در دکوراسیون و قرار دادن آن در لایه زیرین پرده ای دیگر، آن را ساده و سفید انتخاب می کنند.

افزایش حس آرامش

لطافت و نرمی پرده حریر حسی آرامش بخش در خانه ایجاد می کند. بخصوص اگر دوست دارید حس طبیعت را در خانه خود وارد کنید، سبکی این پرده و حرکت آن حین وزش باد می تواند این احساس را در خانه شما ایجاد کند.

بنابراین می توانید از یک دکوراسیون مینیمال و سبک زندگی طبیعی بهره مند شوید چرا که هم از سادگی پرده حریر استفاده می کنید، هم نور طبیعی را داخل خانه خواهید داشت و هم وزش باد را با حرکت این پرده احساس خواهید کرد.

معایب پرده حریر

جالب است که بدانید حتی برخی از مزایای پرده حریر نیز ممکن است برای برخی از افراد معایب آن تلقی شود چرا که بخشی از آن به سبک زندگی فرد بستگی دارد. برخی از معایب پرده حریر شامل موارد زیر می شود:

حریم خصوصی

یکی از مهم ترین معایب پرده حریر که ممکن است برای بسیاری یک نقطه منفی تلقی شود، نازک بودن و شفافیت آن است که در عین حال که اجازه ورود نور طبیعی به داخل خانه را می دهد، پوششی نیست که بتواند حریم خصوصی خانه را به طور کامل حفظ کند.

بخصوص در طول شب و با تاریکی هوا این شفافیت بیشتر به چشم آمده و فضای داخل خانه بیشتر نمایان می شود. هرچند برای رفع این مشکل نیز راهکاری وجود دارد که مستلزم هزینه بیشتر است.

یکی از کارهایی که می توان برای برطرف کردن این مشکل انجام داد همانطور که پیش تر اشاره شد استفاده از پرده حریر بعنوان لایه زیرین پرده های ضخیم تر است. پرده حریر را می توانید زیر پرده بلک اوت نصب کنید تا هم در هر زمان که خواستید خانه را کاملا تاریک کنید هم در صورت لزوم از نور طبیعی به میزان کافی بهره مند شوید.

اگر این راهکار برایتان پرهزینه بود می توانید از انواع شید زیر پرده حریر استفاده کنید. شیدها نیز می توانند حریم خصوصی خانه را حفظ کرده و در عین حال هر زمان که لازم بود نور طبیعی را به داخل خانه وارد کنند و در عین حال شما از زیبایی و ظرافت پرده حریر نیز لذت ببرید.

حفظ حریم خصوصی در پرده حریر چگونه است

عدم کنترل دما

پرده حریر زیبایی خاصی دارد ولی طوری طراحی نشده است که بتواند دما را به اندازه انواع پرده بلک اوت یا مخمل کنترل کند. این بدین معناست که ممکن است در روزهای سرد سال مقداری از انرژی داخل خانه هدر رفته و فضای خانه در اغلب مواقع همچنان سرد باشد.

یا در تابستان با ورود نور و گرمای خورشید فضای داخل خانه در بیشتر مواقع گرم باشد. هرچند این مشکل نیز با انتخاب یک لایه ضخیم تر روی پرده حریر قابل حل است اما اگر بخواهید پرده حریر را به تنهایی استفاده کنید با این مساله مواجه خواهید بود.

مطلب مرتبط  فرآیند ساخت پرده های حصیری از گذشته تا امروز به چه صورت بوده است؟

رنگ پریدگی اجسام

نور خورشید اشعه های مختلفی دارد که آثار مختلفی از خود به جای می گذارند. وقتی نور خورشید به طور مستقیم به روی اجسام بتابد به مرور زمان به آن ها آسیب زده و موجب رنگ پریدگی آن ها می شود. همان اندازه که وارد شدن نور طبیعی خورشید یک مزیت محسوب می شود، می تواند یکی از معایب پرده حریر نیز به شمار بیاید.

مگر اینکه در نزدیکی پنجره چیزی قرار ندهید یا مطمئن شوید در دکوراسیون خانه شما مبلمان زیر نور قرار نمی گیرند. این مساله در مناطقی که شدت نور خورشید بیشتر است به مساله مهم تری تبدیل می شود.

4 نکته درباره کاربرد پرده حریر

هنگام انتخاب پرده حریر در خصوص کاربرد پرده حریر به نکات زیر توجه داشته باشید:

به اندازه پرده ای که می خواهید بخرید توجه کنید.

طول پرده را با توجه به ارتفاعی که می خواهید داشته باشد اندازه بگیرید و عرض پرده را نیز با توجه به اینکه چه میزان می خواهید چین بخورد. برای اینکار عرض پنجره را اندازه بزنید، اگر بخواهید پرده پرچین باشد باید تقریبا دو یا سه برابر عرض پنجره پرده حریر بخرید. اگر علاقمندید تا این فرآیند  را خودتان انجام دهید، ما در مطلب دیگری با عنوان اندازه گیری پنجره برای پرده به این موضوع پرداخته ایم.

اگر پرده حریر را به تنهایی استفاده می کنید بهتر است آن را بلند و تا روی زمین در نظر بگیرید تا زیبایی بیشتری داشته باشد اما اگر بعنوان لایه زیرین یک پرده ضخیم تر استفاده می کنید می توانید آن را تقریبا سه الی پنج سانتیمتر از پرده ضخیم تر کوتاه تر در نظر بگیرید.

فضای اتاق و دکوراسیون آن را در نظر بگیرید.

کاربرد پرده حریر در دکوراسیون هایی که در آن از طرح ها و نقش های متنوعی استفاده شده بیشتر به چشم می آید. بخصوص اگر از پرده حریر ساده سفید استفاده کنید موجب می شود فضای خانه شما از نظر بصری جذاب تر و چشمگیرتر باشد.

پرده حریر به یک دکوراسیون شلوغ و پر نقش، آرامش و لطافتی می بخشد که به موجب آن تعادل در فضای اتاق بوجود می آید. بنابراین اگر دیوارهای اتاق کاغذ دیواری با بافت یا طرح خاصی دارند، با استفاده از پرده حریر زیبایی آن ها را دوچندان کنید.

همچنین به علت حس مثبتی که این پرده القا میکند، از آن به عنوان پرده اتاق خواب نیز استفاده میکنند.

فضای اتاق و دکوراسیون آن را در نظر بگیرید | گروه وراتی

رنگ مناسبی انتخاب کنید.

پرده های حریر اغلب در رنگ روشن نظیر سفید یا کرم موجود هستند اما شما می توانید رنگ های متنوع تری را با توجه به نوع دکوراسیونی که دارید انتخاب کنید.

برای انتخاب رنگ پرده به رنگ دیوار و کف توجه کنید. اگر رنگ دیوار، فرش یا کفپوش اتاق چشمگیر و رنگارنگ بود بهتر است پرده حریر را در رنگ خنثی نظیر سفید، خاکستری یا کرم انتخاب کنید تا تعادل در فضای اتاق برقرار شود.

اما اگر دیوارها و کف رنگ خنثی دارند بهتر است به دنبال پرده های رنگی نظیر رنگ آبی روشن، سبز و زرد روشن بروید تا فضای اتاق را رنگی کرده و جذابیت بیشتری به آن ببخشد.

در نظر بگیرید، رنگ های روشن همیشه زودتر کثیفی را نمایان می کنند و زود به زود نیاز به شستشوی پرده خواهید داشت. بنابراین به اینکه پرده حریر را در کدام اتاق با چه کاربردی نصب می کنید نیز توجه داشته باشید.

مطلب مرتبط  بررسی کامل پرده کتان و کاربردهای آن

پرده حریر را دو تکه بزنید.

در اغلب مواقع پرده حریر را بعنوان یک لایه یکدست و یکپارچه برای پوشش پنجره انتخاب می کنند. اما می توانید پرده ای که برای پنجره نصب می کنید را در دو تکه جدا انتخاب کنید.

در این صورت می توانید پرده را از طرفین به کنار بزنید و فضای زیباتری در اتاق ایجاد کنید. برای باز کردن پنجره نیز در بیشتر مواقع دو تکه بودن پرده کارساز است و به سهولت کار کمک می کند.

نحوه شستشوی پرده حریر

آشنایی با کاربردهای پرده حریر

در نظر داشته باشید پرده حریر یک پرده ظریف و آسیب پذیر است. نازک بودن آن موجب می شود در برابر فشار یا گیر کردن به تیزی حساس باشد بنابراین باید برای شستشوی آن دقت بالایی داشته باشید.

بهتر است به صورت هفتگی پرده حریر را گردگیری کنید تا گرد و غبار روی آن ننشیند و موجب بوجود آمدن لک یا تیره شدن رنگ پرده نشود. همچنین به طور دوره ای پرده را بشویید حتی اگر لکه ای روی آن وجود نداشت.

پرده حریر را می توانید به راحتی در ماشین لباسشویی بشویید. اما حتما دقت کنید که از مواد شوینده مخصوص و ملایم استفاده کنید. بهتر است نیمی از ماشین لباسشویی را پر کنید و بگذارید پرده حریر به مدت 5 دقیقه در این آب بماند.

سپس مواد شوینده را به آن اضافه کنید و ماشین لباسشویی را روی حالت شستشو قرار دهید تا به مرحله تخلیه آب برسد. دور شستشو باید کُند باشد و مدت زمان شستشوی پرده حریر نیز حدودا 3 دقیقه کافیست.

در صورت لزوم می توانید از سفید کننده نیز استفاده کنید اما این ماده یک ماده شوینده همیشگی نیست بلکه فقط در صورت لزوم و به مقدار کم آن را برای شستشوی پرده حریر سفید به کار بگیرید.

حتما بگذارید پرده حریر در مرحله خشک کن لباسشویی به مدت دو الی سه دقیقه باقی بماند و سپس آن را در حالیکه هنوز مرطوب است در جای خود نصب کنید.

معمولا پرده حریر با سنگینی خود صاف می شود و چروکی روی آن باقی نمی ماند اما اگر نیازی به اتو کشیدن بود حتما اتو بخار بکشید و اتو را خیلی روی پرده حریر حرکت ندهید چرا که ممکن است موجب آسیب دیدن آن شود.

مزایا و معایب پرده حریر

سخن پایانی

با وجود انواع پرده های مدرن و متنوع، امروزه خرید پرده با چالش های مختلفی همراه است و همین موجب شده دانستن کاربرد هر پرده بتواند به انتخاب بهتر کمک کند. پرده حریر از جمله پرده های پارچه ای محبوب و مقرون به صرفه است که می تواند در عین سادگی تحولی عظیم در دکوراسیون خانه ایجاد کند. در حقیقت این نوع پرده یک انتخاب همیشگی محسوب می شود چه برای زمانیکه آن را به تنهایی به کار می گیرند چه در اغلب مواقع که بعنوان لایه زیری یک پرده ضخیم تر استفاده می کنند. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که معایب پرده حریر قابل برطرف شدن است چرا که با نصب یک پرده ضخیم تر روی آن نه تنها به زیباتر شدن دکوراسیون خانه کمک می شود بلکه مشکل حریم خصوصی و کنترل دما نیز برطرف می گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *