آیا پرده عایق صدا واقعا در کاهش سر‌ و صدا کاربرد دارد؟

آیا پرده عایق صدا واقعا در کاهش سر‌ و صدا کاربرد دارد؟ | گروه پرده وراتی

یکی از مشکلات ساکنان شهر‌ها، آپارتمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ مسکونی آلودگی‌های صوتی هستند. پنجره‌ها یکی از راه‌های اصلی ورود سر و صدا به محیط داخلی خانه هستند که در اکثر موارد با پرده‌های پارچه‌ای پوشیده شده‌اند. امروزه با مطالب متعدد در مورد محصولات زیادی روبرو می‌شویم که شاید جالب و کاربردی باشند. اما نمی‌توانیم مطمئن باشیم واقعا همان کاری را که ادعا می‌کنند، انجام می‌دهند یا نه. یکی از آن‌ها پرده‌ عایق صدا است. تا انتها با ما همراه باشید تا با آن بیشتر آشنا شوید.

پرده عایق صدا چیست؟

یک روش ساده برای کاهش نویز و آلودگی‌های صوتی استفاده از پرده برای عایق صدا است. آلودگی صوتی به سطحی از وجود امواج صوتی می‌گویند که سبب آزار عصبی و روانی به‌هم ریختن آرامش افراد و اختلال فیزیولوژیک یا بیماری می‌شود. از طرفی نویز (Noise) امواج نا‌خواسته‌ و ناخوشایندی است که قابلیت آسیب‌رسانی دارد. انواع اصلی نویز عبارت هستند از:

  • نویز ضربه (Impact Noise): قدم زدن یا دویدن بسته شدن درب‌ها، کوبیدن و باس موسیقی
  • نویز هوابرد (Airborne Noise): تلویزیون با صدای معمولی گفتگو و معاشرت، سر و صدای بیش از حد اتاق‌های موسیقی همسایه‌های پر سر و صدا موسیقی و سینمای خانگی

در اکثر موارد از پرده‌های پارچه‌ای به‌عنوان وسیله‌ای برای تزئین و حفظ حریم شخصی خانه استفاده می‌شود. ولی باید بدانید با کمی تغییرات در آن‌ها می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان یک عایق صوتی نیز استفاده کنید.

برای انتخاب این پرده‌ها باید دقت کنید که از پارچه‌های ضخیم و کلفت مانند: ساتن، مخمل و کتان استفاده کنید. پرده‌های عایق صدا به شکل سه لایه دوخته می‌شوند که دو لایه بیرونی آن‌ها از جنس پارچه‌های ضخیم است و در لایه میانی فوم رول آکوستیک قرار می‌دهند.

مطلب مرتبط  پرده پلیسه چیست و هر آنچه باید قبل از خرید آن بدانید

فوم‌های رول آکوستیک ضخامت‌های متفاوتی دارند ولی هر چه ضخامت لایه میانی شما کمتر باشد پرده شما خوش‌ فرم‌تر خواهد شد و درصد جذب صدا کاهش پیدا می‌کند.

پرده عایق صدا چیست؟ | گروه پرده وراتی

آیا پرده عایق صدا واقعا از ورود سر و صدا جلوگیری می‌کند؟

با نصب پنجره‌های دو‌جداره عایق صوت می‌توانید از ورود صدا به خانه خود جلوگیری کنید ولی گاهی صداهای ناخوشایند و آزاردهنده تا حدی زیاد است که فقط نصب پنجره‌های دوجداره کافی نیست.

در چنین شرایطی باید از پرده‌های عایق صدا به‌عنوان یک عایق کمکی و تقویت‌کننده جلوگیری از ورود صداهای مزاحم استفاده کنید. با این‌حال باید در نظر بگیرید که از این پرده‌ها نمی‌توان خیلی انتظار معجزه داشت. چون فقط به شما کمک می‌کنند تا مشکلات ناشی از سر و صدای ماشین‌ها و ازدحام جمعیت و غیره کاهش پیدا کنند.

مزایای پرده عایق صدا چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم پرده‌های عایق صدا نقش بسیار مهمی را در کاهش ورود و خروج صدا به محیط داخل و خارج خانه دارند. البته باید در نظر داشت که این مدل پرده‌ها اغلب سنگین و ضخیم هستند و علاوه بر کاهش صدا نور ورودی اتاق را هم به حداقل می‌رسانند. بهتر است برای این پرده‌ها از رنگ‌های روشن استفاده کنید.

البته اگر هدف شما از خرید این نوع پرده کاهش نور ورودی است، پیشنهاد می‌شود مقاله تفاوت پرده شید با ضد نور را نیز مطالعه کنید، تا بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید.

مزایای استفاده از این پرده‌ها به شرح زیر هستند:

  • قابلیت بالا در عایق سازی صدا و جذب صوت
  • نصب آسان
  • قابلیت جابه‌جایی و استفاده در مکانی دیگر
  • کنترل نور محیط
  • عایق حرارتی و برودتی
  • ایجاد محیط آرام
  • دارای تنوع رنگ و ظاهری زیبا به اتاق می‌بخشند.
  • اختلاف قیمت چندانی با پرده‌های معمولی ندارند.
مطلب مرتبط  چگونه بهترین پرده برای پذیرایی را انتخاب کنیم؟

پرده عایق صدا باعث ایجاد آرامش می‌شود | گروه پرده وراتی

معایب پرده عایق صدا چیست؟

مزایای استفاده از این پرده‌ها از معایب آن بیشتر است. با وجود این چنین پرده‌هایی معایبی هم دارند. از جمله:

  • کاهش نور ورودی اتاق (این عامل برای برخی ناراحت‌کننده و برای سایرین یک ویژگی مثبت است.)
  • کاملا صداهای خارجی را دفع نمی‌کنند و برای رفع این مشکل می‌توانید از پنجره‌های دوجداره عایق صدا و درزگیرهای پنجره استفاده کنید.

معایب پرده عایق صدا چیست؟ | گروه پرده وراتی

آیا پرده عایق صدا ارزش خرید دارد؟

داشتن پرده‌های چند لایه و ضخیم به ‌میزان قابل توجهی در کاهش ورود صدا به خانه شما کمک می‌کند که علت آن کم شدن اتعاش‌ها و صرف انرژی صوتی در هنگام عبور امواج صوتی از لایه‌ها است. شما با نصب این محصول می‌توانید محیطی آرام در خانه خود برقرار کنید و به آن ظاهری زیبا ببخشید.

چند نکته مهم برای استفاده بهتر از پرده عایق صدا

بسیاری از واژه «ضد صدا» برای این پرده‌ها استفاده می‌کنند که یک اشتباه رایج و ترفند بازاریابی است. با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانید بیشترین کاربرد را از پرده‌های عایق صدا داشته باشید.

چگالی یا تراکم

پرده‌های ضخیم‌تر جذب صدای بهتری نسبت به پرده‌های نازک‌تر دارند. شما می‌‌توانید پرده‌ها را به‌صورت 2 یا 3 برابر کردن عرض پنجره‌ها در نظر بگیرید. به‌طور مثال اگر پرده شما دارای 2 پانل باشد می‌توانید از 3 یا تعداد پانل بیشتری برای جلوگیری از ورود صدا استفاده کنید.

جنس

پرده‌هایی که جنس آن‌ها عایق مناسبی برای نور و حرارت هستند جذب صدای خوبی هم دارند و بیشتر از جنس کتان پلی‌استر و مخمل هستند.

سایز

هر چه این پرده‌ها بزرگتر باشند صدای کمتری از بیرون وارد می‌شود. این پرده‌ها بهتر است از سقف آویزان شده و به‌نحوی نصب شوند که حداقل 10 سانتی‌متر از هر طرف بزرگتر از درب و پنجره باشند.

مطلب مرتبط  پرده زبرا (دابل رول) چیست و چه کاربرد و انواعی دارد؟

چند نکته مهم برای استفاده بهتر از پرده عایق صدا | گروه پرده وراتی

برای کنترل سر وصدا در فضای باز از چه نوع پرده‌ای می‌توان استفاده کرد؟

پرده‌های لحافی گزینه مناسبی برای کنترل سر و صدا در فضای باز هستند. این پرده‌ها 4 لایه دارند و در ساختار آ‌‌‌‌ن‌ها PVC،  پشم عایق صدا، نمد ضد صدا، وینیل و پارچه فایبرگلاس ضد آب به‌کار رفته است.

می‌توانید از این پرده‌ها برای تقسیم‌کننده‌های اتاق پوشش روکش ماشین آلات بسته‌بندی لوله‌ها و مجاری و … استفاده کنید.

سخن نهایی

جلوگیری از ورود صداهای مزاحم بیرون به داخل محیط کار یا خانه نه تنها در حفظ آرامش افراد آن مکان تاثیرگذار است بلکه روی تمرکز آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. در چنین شرایطی می‌توان از پرده عایق صدا استفاده کرد.

در مطلب بالا شما را با پرده عایق صدا آشنا کردیم، تا با یک انتخاب مناسب پرده در دکوراسیون منزل یا محیط کارتان و یا محیط کار خانگی خود و رعایت نکات دیگر بتوانید تا حدود نسبتا زیادی صدای محیط خود را کنترل کنید. برای خرید انواع پرده مدرن و پارچه‌ای می‌توانید به فروشگاه پرده وراتی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *