پرده مناسب پنجره لوور چیست؟

پرده مناسب پنجره لوور | گروه پرده وراتی

اگر یک پنجره لوور در اداره، خانه یا فروشگاه خود دارید و می‌خواهید بدانید که چه پرده‌ای برای آن مناسب است، در ادامه با ما همراه شوید تا پرده مناسب پنجره لوور را به شما معرفی کنیم.

پنجره لوور نسل جدید پنجره‌های آفتاب‌گیر است امروزه در بیشتر ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی دیده می‌شود. یکی از چالش‌های جدی که پیش روی افراد در مواجهه با این پنجره وجود دارد، انتخاب پرده برای آن است. این موضوع هم به دلیل ساختار خاصی است که پنجره لوور دارد. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا بهترین پرده‌ها را برای نصب بر روی پنجره کرکره‌ای به شما معرفی کنیم.

پرده‌های لوور دار | گروه پرده وراتی

پنجره لوور چیست؟

پنجره لوور یا پنجره کرکره‌ای یک مدل آفتاب‌گیر است که از المان‌های تیغه‌ای شکل افقی، عمودی یا زاویه‌دار ساخته شده است؛ در نتیجه می‌تواند نور یا هوا را به صورت کنترل شده وارد محیط کرده و یک شکل لوکس را به محیط ببخشد. همین حالت کرکره‌ای در این مدل پنجره‌ها باعث شده است که انتخاب پرده مناسب پنجره لوور کار دشواری باشد و بیشتر افراد ندانند که چطور می‌توانند این پنجره‌ها را زیباتر کنند. این نوع از پنجره‌ها به دلیل هزینه پایین، ایجاد حس زیبایی‌شناسی و حفظ حریم خصوصی بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند و تاثیر خوبی هم بر روی صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارند.

از پنجره لوور در چه مکان‌هایی بیشتر استفاده می‌شود؟

این نوع پنجره‌ها از قرون وسطی در داخل آشپزخانه‌ها استفاده می‌شدند و محل نصب آن‌ها بیشتر بر روی سقف بود. اما رفته‌رفته پنجره‌های لوور جای خود را در دیگر فضاها باز کرده و به محیط‌های تجاری و اداری هم راه پیدا کردند؛ حتی ویلاها و ساختمان‌های لوکس هم برای بهره‌مندی از نور کنترل‌شده، از این نوع پنجره و پرده مناسب پنجره بزرگ استفاده نموده‌اند. امروزه می‌توان انواع پنجره‌های لوور را در اتاق‌خواب‌ها، دفاتر کاری، پذیرایی، مدارس، سالن‌های ورزشی و آرایشی و آشپزخانه مشاهده کرد.

مطلب مرتبط  اصول ست کردن پرده با فرش در دکوراسیون منزل

بررسی مزایا و معایب پنجره لوور

به دلیل مزیت‌های زیادی که پنجره لوور یا کرکره‌ای دارد، می‌توان آن را در ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف مشاهده کرد. اصلی‌ترین مزایای پنجره لوور عبارتند از:

  • سبک بودن: به طور معمول پنجره‌های لوور از موادی مانند آلومینیوم ساخته می‌شوند که وزن کمی دارند و برای انواع ساختمان‌ها مناسب هستند.
  • زیبایی ظاهری: استفاده از فلزات براق در تولید پنجره کرکره‌ای باعث شده است که ظاهر زیبایی را به محیط ساختمان ببخشد؛ حال اگر پرده مناسب پنجره لوور را به درستی انتخاب کنید، این زیبایی دوچندان خواهد شد.
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: به دلیل اینکه ساختار پنجره‌های لوور در کنترل هوای ورودی و خروجی نقش موثری ایفا می‌کنند، با استفاده از آن‌ها می‌توان تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.
  • کنترل نور: تغییر زاویه تیغه‌ها در این مدل پنجره، باعث می‌شود که بتوانید به خوبی در ساعت‌های مختلف روز، نور را کنترل کنید. همچنین انتخاب پرده مناسب برای پنجره لوور هم می‌تواند در این زمینه کمک بیشتری به شما کند.
  • کنترل دما: همان‌طور که گفتیم نقش پنجره لوور بیشتر آفتاب‌گیر است؛ به همین دلیل استفاده از این پنجره در روزهای گرم تابستان، می‌تواند از گرم شدن بیش از حد محیط جلوگیری کند.
  • نظافت آسان: بر خلاف تصوری که عموم درباره این مدل پنجره دارند، تمیز کردن آن بسیار آسان است؛ زیرا شما می‌توانید تیغه‌ها را در زاویه دلخواه قرار داده و به تدریج قسمت‌های مختلف پنجره را تمیز کنید.

در کنار همه مزایایی که پنجره لوور دارد، می‌توان معایبی را هم برای آن برشمرد. یکی از معایب اصلی این مدل پنجره‌ها، سخت بودن فرایند انتخاب پرده مناسب پنجره لوور است که باعث شده بسیاری از افراد، حتی از نصب کردن این پنجره هم ناامید شوند. از سوی دیگر، تمیز کردن پنجره‌های کرکره‌ای نیاز به ابزارهای خاص دارد یا ممکن است زمان زیادی احتیاج داشته باشد که این موضوع هم از معایب اصلی آن به شمار می‌رود.

مطلب مرتبط  معرفی ۳ آلبوم و مجموعه پرده پارچه ای متفاوت و جذاب

پرده مناسب پنجره بزرگ | گروه پرده وراتی

چه نوع پرده‌ای مناسب پنجره لوور است

برای انتخاب پرده مناسب پنجره لوور باید به سراغ گزینه‌هایی بروید که در ایجاد بهترین عملکرد حرارتی به این پنجره‌ها کمک کرده و کارایی آن‌ها را دچار اختلال نکنند. برای مثال پرده‌های معمولی که برای پنجره‌های شیشه‌ای ساده استفاده می‌شوند، جریان یافتن هوا توسط پنجره‌های کرکره‌ای را تا حدی دشوار خواهند کرد. در ادامه، به معرفی بهترین پرده‌ها برای نصب بر روی این پنجره‌ها پرداخته‌ایم.

پرده پارچه‌ای

یکی از پرده‌های مناسب برای پنجره لوور که در دسترس همگان قرار دارد، پرده پارچه‌ای است. این مدل پرده‌ها در ضخامت‌ها و مدل‌های مختلفی در بازار وجود دارند؛ اما توصیه ما این است که به سراغ مواردی با ضخامت‌های کمتر بروید تا در جریان هوای ایجادشده توسط پنجره، خللی ایجاد نشود. توجه داشته باشید که پرده‌های پارچه ای حریر یا تور برای پنجره‌های لوور گزینه مناسبی نیستند؛ زیرا ممکن است در اثر وزش باد به تیغه‌ها برخورد کرده و پاره شوند.

پرده شید

مناسب‌ترین پرده برای نصب بر روی پنجره لوور، پرده شید است که شباهت زیادی به ساختار این پنجره دارد. این نوع از پرده‌های غلتکی هم از پارچه ساخته شده‌اند و با استفاده از یک مکانیزم دستی یا الکتریکی جمع یا باز می‌شوند؛ به همین دلیل است که به عنوان پرده مناسب پنجره لوور مورد استفاده قرار می‌گیرند. جنس پرده‌های شید معمولا از کتان، پلی استر یا پنبه است که ضخامت زیادی ندارند و می‌توانند جریان هوا را به خوبی برقرار کنند. علاوه بر این، برای کنترل بهتر نور می‌توانید از شید دو مکانیزم یا رول دوبل استفاده کنید که در آن‌ها دو لایه بر روی هم قرار گرفته‌اند و می‌توانند به خوبی ورود نور را کنترل کنند.

پرده‌های لوور دار

یکی دیگر از گزینه‌های پیشنهادی برای پرده مناسب پنجره لوور به نام پرده لوور دار یا ونیزی شناخته می‌شود که در مقایسه با پرده‌های پارچه‌ای و شید، نور و دید بهتری را ایجاد می‌کند. به عبارت بهتر، به دلیل ساختار مشابه پنجره و پرده، کنترل ورود نور و هوا ساده‌تر خواهد شد.

مطلب مرتبط  روانشناسی رنگ مناسب پرده و اهمیت آن در زندگی و خلق و خوی افراد

مزیت بزرگ استفاده از پرده لوور دار برای پنجره‌های کرکره‌ای این است که می‌توانند تابش خیره‌کننده را کاهش دهند و دما را به خوبی کنترل کنند. این پرده‌ها دارای یک سری لت یا لوور افقی هستند که معمولا با نوار پارچه‌ای به هم متصل شده و می‌توانند بر روی یکدیگر حرکت کنند. در نتیجه شما می‌توانید در صورت نیاز آن‌ها را برای مسدود کردن نور خورشید کج کرده یا اینکه با باز کردن پرده، نور بیشتری را وارد محیط کنید.

چه پرده‌هایی برای پنجره لوور مناسب نیستند؟

تا اینجای کار، انواع پرده‌های مناسب برای پنجره لوور را به شما معرفی کردیم؛ اما بد نیست بدانید که برخی از پرده‌ها را اصلا نباید با این مدل پنجره استفاده کنید. این مدل پرده‌ها عبارتند از:

  • پرده‌های حریر یا تور به دلیل آسیب‌پذیری بیش از حد
  • پرده‌های پارچه‌ای خیلی ضخیم از جنس مخمل یا کتان به دلیل وزن زیاد
  • پرده‌های خیلی بلند که تا روی زمین کشیده می‌شوند و از سرب در قسمت انتهایی آن‌ها استفاده شده است
  • پرده‌های دو لایه که در محیط‌های تاریک برای جلوگیری از ورود نور استفاده می‌شوند
  • پرده‌های بلک اوت به دلیل پهنای نسبتا زیاد و احتمال برخورد با تیغه‌ها

پرده پارچه‌ای | گروه پرده وراتی

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا یک راهنمای کامل را به شما ارائه دهیم که در آن اطلاعاتی درباره پرده مناسب پنجره لوور و مزایا و معایب این مدل پنجره آورده شده است. در نتیجه این بحث، می‌توان گفت هنگام خرید پرده مدرن که بیشتر پرده‌هایی با ضخامت نسبتا کم و فرایند باز و بسته شدن کشویی برای این مدل پنجره‌ها مناسب هستند؛ زیرا کشیدن پرده بر روی چوب‌پرده می‌تواند باعث برخورد تیغه‌های پنجره شود و در نتیجه پرده آسیب ببیند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *