مدل های مختلف پرده پشت دری

مدل های مختلف پرده پشت دری

پرده‌ها اغلب برای پوشش پنجره‌ها استفاده می‌شوند. اما این در حالیست که در بسیاری از خانه‌‎ها، درها نیز نیاز به پرده خواهند داشت، بخصوص اگر برای بالکن مورد استفاده قرار بگیرند و چشم اندازی رو به بیرون داشته باشند. در حالیکه انواع پرده پارچه ای را نیز می‌توان برای چنین فضایی انتخاب کرد اما اگر نیاز به باز و بسته کرده درب باشد، پرده ممکن است زود آسیب دیده یا در اثر رفت و آمد آلوده شود. بنابراین شناخت انواع پرده پشت دری می‌تواند به شما در انتخاب پرده برای درب‌های مختلف خانه کمک کند.

پرده‌های پشت دری فقط شیشه یک درب را می‌پوشاند و این مساله باز و بسته کردن درب را با سهولت بیشتری ممکن می‌سازد.

معرفی انواع پرده پشت دری

پرده‌های پشت دری همانند پرده‌های پنجره، انواع مختلفی دارند که هر یک ظاهر و کاربرد متفاوتی دارد. برخی از پرکاربردترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود.

معرفی انواع پرده پشت دری | گروه پرده وراتی

پرده پاپیونی یا پرده پشت دری فرانسوی

یکی از انواع پرده پشت دری که بیشتر جنبه تزیینی و زیبایی دارد پرده پاپیونی است که با نام پرده فرانسوی شناخته شده است. این نوع پرده اغلب از جنس کتان یا پلی استر است و همانند هر پرده کتان یا پلی استر دیگری در رنگبندی و طرح‌های متنوعی موجود است.

پرده فرانسوی معمولا به شکل پاپیونی قرار می‌گیرد، یعنی در حالیکه بالا و پایین پرده در قاب شیشه‌ای پنجره نصب می‌شود، وسط آن بسته شده و شکلی شبیه به پاپیون به خود می‌گیرد.

اما در عین حال با باز کردن این قسمت، می‌توان آن را از حالت پاپیونی خارج کرد به طوری که آن کاملا پنجره را بپوشاند. در شرایطی که می‌خواهید پرده پشت دری، حریم خصوصی را کاملا حفظ کند، باز کردن پرده پاپیونی می‌تواند کارساز باشد.پ

پرده پاپیونی یا پرده پشت دری فرانسوی | گروه پرده وراتی

پرده پشت دری بامبو

بامبوها طرفداران خاص خودشان را دارند. معمولا شیدها یا پرده‌های کرکره از این جنس ساخته می‌شوند. از انواع پرده حصیری یا بامبو می‌تواند بعنوان پرده پشت دری استفاده کنید. بخصوص اگر درب کشویی باشد و نیاز به باز کردن پرده نباشد.

مطلب مرتبط  آشنایی با پرده هتلی با آستر و رویی

یکی از مزیت‌های پرده بامبو اینست که همانند پرده‌های حریر یا پرده‌های پارچه‌ای رنگ روشن، در اثر باز و بسته شدن درب آسیب ندیده و تغییر رنگ نخواهد داد. اگر در به صورت کرکره باز شود نیز به طور کلی نیازی برای باز کردن کرکره نخواهد بود و به راحتی می‌توان تردد کرد.

استفاده از شیدهای بامبو در کنار پرده‌های پارچه‌ای از جمله استایل‌های وسترن مختص کشورهای آمریکایی است. آن‌ها پرده بامبو را برای جلوگیری از ورود نور استفاده کرده و پرده دو تکه پارچه‌ای را برای زیباتر کردن دکوراسیون به کار می‌گیرند.

در این حالت پرده پارچه‌ای در اغلب مواقع باز بوده و فقط نقش زینتی دارد. در نظر داشته باشید استفاده از پرده بامبو در کنار پرده‌های پارچه‌ای موجب می‌شود درب اتاق ظاهر بلندتری به خود بگیرد. بنابراین اگر می‌خواهید خانه یا اتاق شما بزرگتر دیده شود و به نظر برسد سقف بلندتری دارد می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید.

پرده پشت دری بامبو | گروه پرده وراتی

پرده پنجره درب

از انواع پرده پشت دری می‌توان به پرده‌هایی اشاره کرد که فقط پنجره‌های شیشه‌ای درب را می‌پوشانند. این نوع پرده‌ها بسیار شبیه به پرده‌های پاپیونی هستند با این تفاوت که با یک میله پرده به روی درب نصب می‌شوند و انتهای آن آزاد است و دقیقا شبیه به یک پرده پارچه‌ای در ابعاد کوچک‌تر است.

این نوع پرده‌ها نیاز به میله پرده‌های بسیار باریکی دارند چرا که همیشه از جنسی بسیار سبک نظیر تور یا پارچه کتان تولید می‌شوند. این مدل پرده‌ها شکلی شبیه به پرده‌های معمولی به ظاهر درب می‌دهند با این تفاوت که چون به روی درب نصب هستند، هنگام باز و بسته کردن درب نیازی به حرکت دادن آن‌ها نیست.

مطلب مرتبط  بورس پرده اداری کجاست؟

پرده پنجره درب | گروه پرده وراتی

انواع شید

شیدها از جمله محبوب‌ترین و پرکاربردترین پرده‌های پشت دری هستند چرا که به راحتی می‌توان آن‌ها را روی پنجره‌های درب نصب کرد و در عین حفظ حریم خصوصی، از ورود نور جلوگیری کرد. انواع پرده شید وجود دارد که هر یک کاربرد و ظاهری متفاوت دارند.

آن‌ها در ساده‌ترین حالت می‌توانند از یک لایه شفاف تشکیل شوند که فقط جلوی ورود اشعه UV خورشید را بگیرد. انواع دیگر آن می‌توان به شیدهای زبرا اشاره کرد که شکلی راه راه افقی دارد که یکی در میان از لایه شفاف و غیرشفاف تشکیل شده است.

اما در نظر داشته باشید بر خلاف استفاده شید روی پنجره، که می‌تواند به صورت یکسره و تکی مورد استفاده قرار گیرد، برای اینکه شیدها را بعنوان پرده پشت دری استفاده کنید باید از دو تکه باریک‌تر کمک بگیرید که هر یک جداگانه روی درب متصل شود.

در این صورت هنگام باز و بسته کردن در نیاز به باز و بسته کردن شید نخواهید داشت و فقط زمانیکه بخواهید نور به داخل بتابد لازم است شید را ببندید تا اجازه ورود نور از پنجره‌های درب داده شود.

یکی از انواع پرده شید مناسب بعنوان پرده پشت دری، پرده شید پلیسه است که آن را با نام پرده مخصوص UPVC نیز می‌شناسند چرا که اغلب برای استفاده روی این نوع درب و پنجره‌ها به کار گرفته می‌شوند. پرده‌های شید پلیسه دقیقا روی شیشه‌ها قرار گرفته و ظاهری رسمی‌تر و شیک‌تر به فضای اتاق می‌بخشند.

انواع شید | گروه پرده وراتی

پرده‌های مهره‌‎ای

این نوع پرده‌ها بیشتر کاربرد زینتی دارند و معمولا چهارچوب درب را در بر می‌گیرند اما با اینحال در لیست پرده‌های پشت دری قرار می‌گیرند. پرده مهره‌ای از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است و در کنار جنبه زینتی داشتن می‌تواند تا حدودی دید به داخل اتاق را در صورت باز بودن درب بگیرد.

مطلب مرتبط  تفاوت بین پرده شید رول و شید سان اسکرین چیست؟

هرچند این دلیل اصلی استفاده از این نوع پرده نیست. پرده مهره‌ای گاها روی درب نصب شده و ظاهری زینتی به آن می‎بخشد و همانند سایر پرده‌هایی که معرفی شد با باز و بسته شدن درب نیاز به کنار زدن آن نیست چرا که با درب حرکت می‌کند. این پرده معمولا نمی‌تواند هیچیک از کاربردهای پرده‌های نامبرده را داشته باشد و فقط با توجه به دکوراسیون خانه بعنوان یک مکمل ایفای نقش می‌کند.

پرده‌های مهره‌‎ای | گروه پرده وراتی

پرده لوردراپه

یکی دیگر از پرده‌هایی که معمولا برای پرده تراس یا پاسیو مورد استفاده قرار می‌گیرد پرده لوردراپه است. لوردراپه‌ها در حقیقت پرده‌های کرکره‌ای عمودی هستند. یعنی بر خلاف کرکره‌های معمولی که به بالا جمع می‌شوند، لوردراپه‌ها به کنار کشیده می‌شوند.

این مدل پرده‌ها می‌توانند نور را کنترل کنند و در صورت لزوم با بسته بودن کامل، جلوی ورود نور را گرفته و با باز شدن در سر جایشان اجازه ورود نور را بدهند. قابلیت حرکتی که این نوع پرده‌ها دارند آن‌ها را برای درب بالکن‌ها و فضاهایی که تردد در آن‌ها صورت می‌گیرد مناسب می‌سازد چرا که به راحتی به یک سمت جمع شده و اجازه باز شدن کامل درب بدون هیچ مانعی را می‌دهد.

پرده لوردراپه | گروه پرده وراتی

سخن پایانی

در حالیکه به نظر می‌رسد پرده‌ها فقط بعنوان پوششی برای پنجره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، پرده‌هایی نیز هستند که مختص استفاده به روی درب‌ها ساخته شده‌اند. با توجه به نیاز به باز و بسته کردن درب در طول روز و مشکلاتی از جمله آسیب دیدن انواع پرده پارچه ای ، پرده‌های پشت دری روی کار آمدند تا دقیقا روی شیشه‌های درب قرار بگیرند و فقط نقش یک محافظ را ایفا کنند. هرچند این نوع پرده‌ها با توجه به انواع مختلف و رنگبندی متنوعی که دارند می‌توانند در دکوراسیون خانه نیز نقش پررنگی داشته باشند. پرده‌های پشت دری برای درب ورودی، درب پاسیو و بالکن‌ بسیار پرکاربرد هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *