آنچه باید در انتخاب پرده اداری در نظر بگیرید

دکوراسیون دفاتر کاری معمولا حساسیت های مخصوص به خودشان را دارد. چراکه این فضاها معمولا مکانی هستند که افراد بخش بزرگی از زمان خود را در آن سپری می کنند. به همین خاطر توجه به جزئیات، در انتخاب جز به جز المان های دکوراسیون داخلی اهمیت بالایی پیدا می کند. پرده یکی از مهم ترین این المان هاست. از این رو انتخاب پرده اداری به دقت زیادی احتیاج دارد.

پرده چه نقشی در دکوراسیون محیط اداری دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، پرده، یکی از مهم ترین المان ها در دکوراسیون داخلی فضاهای اداری به حساب می آید. اگر پرده محیط اداری به درستی انتخاب شود، علاوه بر اینکه نقش بسزایی در جلوه بصری محیط دارد، تا حدود زیادی به افزایش کارایی و بهره وری محیط کاری نیز کمک خواهد کرد.

به طور مثال برخی پرده ها در کنترل میزان نور ورودی به محیط موثرند؛ که همین موضوع باعث می شود افراد در هر زمان بتوانند با میزان نور دلخواهشان کار کار کنند. از طرف دیگر برخی پرده ها عایق دما هستند، که همین موضوع تاثیر واضحی بر بهینه سازی انرژی دارد.

8 مورد از مولفه های تاثیرگذار بر انتخاب پرده اداری

انتخاب پرده دفتر کار تا حدود زیادی به ماهیت فضای کاری افراد بستگی دارد. همین موضوع باعث می شود تا پرده یک دفتر کار با پرده مناسب دفتر بعدی آن کاملا متفاوت و منحصر به فرد باشد. در ادامه قصد داریم به 8 مورد از مهم ترین فاکتورهای موثر بر پیدا کردن پرده اداری اشاره کنیم، که لازم است شما در هر مورد ماهیت محیط خود را نیز مد نظر داشته باشید.

8 مورد از مولفه های تاثیرگذار بر انتخاب پرده اداری

  1. رنگ

    رنگ ها می توانند تاثیر زیادی بر خلق و  خوی افراد داشته باشند. رنگ ها همچنین اثر مهمی بر میزان بهره وری، تمرکز و خلاقیت کارکنان و مدیران دارند. به همین دلیل مهم است تا در انتخاب رنگ پرده ، رنگ هایی انتخاب کنید که در درجه اول آرامش بخش و به دنبال آن الهام بخش باشند.

    اما هر رنگ به طور مشخص یادآور یک مفهوم روشن است که باید سعی کنید آن را منطبق بر هویت مجموعه خود انتخاب کنید. برای مثال رنگ آبی حس آرامش، رنگ سبز تازگی، رنگ زرد مثبت اندیشی و رنگ سفید صلح و دوستی را منتقل می کنند. تصمیم اینکه که دوست دارید انتقال دهنده ی کدام یک از این مفاهیم باشید، با شماست.

  2. جنس

    پرده ها معمولا یک کالا با طول عمر زیاد هستند. اما انتخاب جنس مناسب تاثیر مستقیمی بر افزایش این مدت زمان دارد. سعی کنید پارچه های بادوامی را انتخاب کنید که به راحتی تمیز و نگهداری شوند. ابریشم مصنوعی، پنبه و کتان از بهترین جنس پارچه هایی است که می توانید برای انتخاب پرده اداری در نظر داشته باشید.

    در مقایسه نگهداری پارچه های ابریشم و مخمل سخت تر است. در صورتی که این جنس از پرده ها را برای محل کار خود انتخاب کردید، بعد از شستشوی پارچه و خشک کردن آن، روی پرده را جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار در بین چین ها جمع  نشود.

  3. طرح

    شاید این نکته زیاد به چشم نیاید. اما طرح گل یا برگ روی پرده می تواند حواس شما را از ارسال گزارش روزانه یا سایر کارهای روتین در محیط کار پرت کند و نتوانید روی موضوعی که دوست دارید تمرکز کنید.

    بهتر است برای انتخاب پرده اداری از مدل های تک رنگ ساده استفاده کنید. چون محیط کار، یک محیط رسمی است و باید همه چیز مطابق با چنین فضایی باشد.

    طرح و رنگ مناسب در انتخاب پرده اداری

  4. عایق حرارتی

    تحقیقات نشان می دهند نوسانات دما می تواند به طور جدی بر کارآیی محیط کار تاثیر بگذارد. پرده یکی از المان هایی است که کمتر کسی فکر می کند که ممکن است بر کنترل دما اثر داشته باشید. به همین دلیل هنگام انتخاب پرده محیط کار توصیه می شود که به عایق حرارتی بودن پرده در مقابل سرما و گرما توجه کنید.

    هنگام خرید پرده برای دفتر کار خود سراغ پرده های عایق با پشتی بازتابنده حرارتی بروید. این مدل از پرده ها از بالا رفتن گرمای محیط در تابستان جلوگیری می کنند و همچنین اجازه نمی دهند گرما در زمستان از محیط خارج شود. در نتیجه از نظر دمایی، محیط معتدلی برای کار خواهید داشت.

    در ماه های تابستان مدیریت گرما در محیط کار مساله بسیار مهمی است. بنابراین خرید پرده هایی را توصیه می کنیم که از نفوذ اشعه های خورشید جلوگیری  کنند تا گرمای زیادی به درون محیط وارد نشود.

  5. هزینه

    یکی از فاکتورهایی که لازم است هنگام انتخاب پرده دفترکار به آن توجه داشته باشید، بودجه ای است که قصد دارید صرف این کار کنید. اما بدانید که صرفه جویی در اختصاص بودجه پرده کار عقلانی ای بنظر نمی رسد. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، پرده ها عمر مفید بالایی دارند، بنابراین انتخاب انواع باکیفیت و بادوامشان کمک می کند تا شما از صرف هزینه های دوباره در کوتاه مدت رها شوید.

    امروزه با آنلاین شدن عمده ی فرآیند ها، شما به راحتی می توانید قیمت انواع پرده را مقایسه و نهایتا بهترین انتخاب را داشته باشید.

  6. مدل و نوع پرده

    بعضی از پرده ها از جنس پارچه هستند که میتوان آنها را از میان انواع پرده پارچه ای انتخاب کرد، اما تعدادی از مدل ها از جنس آلومینیومی، رزین و پی وی سی تولید شدند. با این حال، تا به امروز، پرمصرف ترین مدل ها برای انتخاب پرده اداری شامل پرده ونیزی، عمودی، غلتکی و پنل بوده است.

  7. مدیریت نور در محیط کار

    مدیریت نور در دفتر کار از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه نور می تواند روی صفحه کامپیوتر انعکاس داشته باشد و هنگام کار، افراد را کاملا کلافه  کند. بنابراین باید پرده ای را انتخاب کنید که در برابر ورود نور خارجی از محیط محافظت کند.

    اما لزوما همیشه شما نیاز به یک مانع در برابر نور خروجی ندارید. گاهی اوقات بسته به نوع کاری که انجام می دهید نیاز به نور بیشتری دارید. در واقع یک پرده مناسب وظیفه دارد که نور ورودی را کنترل کند؛ به این معنی که در زمان نیاز آن را کاهش و یا افزایش دهد.

    پرده اسکرین کد VSC10 | گروه وراتی

  8. پرده کاربردی متناسب با محیط

    پرده ای که می خواهید بخرید باید با نوع پنجره محیط تناسب داشته باشد و کاملا با آن پنجره تطبیق داده شود. به طور مثال پرده دفتر کار خانگی شما طبیعتا با پرده ای که برای یک محیط تجاری انتخاب می‌کنید متفاوت است. توجه به چنین نکته ای نظافت و نصب پرده را نیز آسان تر خواهد کرد.

از چه مواردی در انتخاب پرده دفتر کار باید پرهیز کرد؟

در کنار توجه به نکاتی ذکر شد و رعایت آن ها، موارد دیگری نیز هستند که باید از  حرکت به سمت آنها اجتناب کنید و هنگام انتخاب پرده سراغ این گزینه ها نروید. از جمله آن ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رنگ های تیره انتخاب نکنید، چون این رنگ ها محیط را دلگیر می کنند.
  • از انتخاب پرده هایی با الگوهای عجیب و غریب خودداری کنید، چون موجب حواس پرتی می شود.
  • مدل هایی که حالت سایبانی، نیم پرده یا دو لایه دارند، برای محیط کار خیلی سنگین هستند.
  • پرده هایی که به سختی تمیز و نگهداری می شوند نیز انتخاب مناسبی نیستند.

4 مورد از محبوب ترین انواع پرده اداری

در انتخاب انواع پرده اداری گزینه های زیادی پیش روی شماست. این موضوع کمک میکند تا شما پرده مورد نظر خود را متناسب با محیط کاری خود انتخاب کنید. همان طور که گفتیم چند مدل پرده برای دفتر وجود دارد که محبوب ترین آن ها شامل موارد زیر است:

  • پرده ونیزی
  • پرده های غلتکی
  • پرده های عمودی
  • پنل پرده

اجازه دهید تا هر کدام از آن ها را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینید کدام مدل به چه سبک از دکوراسیونی بیشتر می آید.

  1. پرده های ونیزی

    پرده های ونیزی با وجود نوارهای افقی مشخص می شوند که می توانند از جنس چوب باشند. انواع چوبی این پرده ویژگی های مانند ظرافت، استحکام و قابلیت عایق حرارتی دارند یا جنس آن ها می تواند آلومینیومی با ویژگی هایی مانند سبکی، مقاومت و دوام بالا باشد.

    پرده ونیزی | انواع پرده محیط اداری

  2. پرده های غلتکی

    این مدل از پرده سادگی بارزی دارد و یک پارچه ساده دور یک غلتک فلزی پیچیده شده است که پرده با استفاده از خود آن، باز و بسته می شود.

    به همین علت، پرده غلتکی خیلی راحت جمع می شود. از طرفی اگر بخواهید نور به درون محیط بتابد، می توانید پرده را جمع کنید و هیچ بخش از پرده روی پنجره را نمی پوشاند.

    پرده های غلتکی | گروه وراتی

  3. پرده های عمودی

    بیشترین مدل پرده ای که در دفاتر اداری استفاده می شود، پرده های عمودی هستند. پرده ای که از نوار پارچه ای درست شده و به وسیله یک ریل باز و بسته می‌شود.

    پرده های عمودی | گروه وراتی

  4. پنل های پرده

    در سال های اخیر استفاده از پنل های پرده ای بسیار رایج شده است. در توصیف آن‌ها باید بگوییم پنل ها جنس پارچه ای دارند که بالای پرده پانچ شده‌اند و در یک مسیر رفت و برگشتی باز و بسته می‌شوند.

    پنل های پرده | گروه وراتی

سخن نهایی

بدون شک توجه به دکوراسیون دفتر کار از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا محیط می تواند در جلب نظر بیننده بسیار تاثیرگذار باشد. پس برای انتخاب پرده اداری حتما به نکات بالا توجه کنید و هنگام خرید آن ها را مدنظر داشته باشید.

از طرفی به دکوراسیون محیط توجه کنید و سعی داشته باشید رنگی را انتخاب کنید که با دیگر اجزای محیط کاری هماهنگی داشته باشد. فراموش نکنید برای محیط های رسمی و اداری استفاده از رنگ های خنثی خیلی بهتر است. اگر محیط کار دوستانه است و می خواهید فضا از رسمی بودن همیشگی خارج شود، می توانید از پالت های رنگی کمک بگیرید و در نهایت رنگ و مدل را برای پرده انتخاب کنید.

با تمام صحبت هایی که انجام شد، خوب است بدانید که خرید پرده اداری یک فرآیند تخصصی به شمار میرود. چرا که تشخیص نیاز ها و ماهیت هر فضای اداری متفاوت کار دشواری است. در این راستا، نظر یک متخصص کمک خوبی به شما در این زمینه خواهد بود.

مطلب مرتبط  اصول انتخاب پرده پنجره شاه نشین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *