آشنایی با انواع پرده کرکره ای

آشنایی با انواع پرده کرکره ای | گروه پرده وراتی

پرده کرکره ای برای همه پرده شناخته شده ای است چرا که سالیان سال است که آن را چه در خانه ها چه در محیط های اداری مشاهده کرده ایم. اما با وجود انواع پرده در مدل ها و طرح های مختلف، چه چیزی ممکن است موجب شود همچنان از پرده کرکره استفاده کنیم؟ دانستن اینکه انواع پرده کرکره چیست و شناخت کاربردها و مزایایی که دارند می تواند به شما کمک کند بین پرده کرکره و سایر پرده ها، آنچه برایتان مناسب تر است را انتخاب کنید.

پرده کرکره چیست؟

پرده کرکره نیز از انواع پوشش ها برای پنجره محسوب می شود که ظاهری متفاوت از سایر پرده ها بخصوص پرده های پارچه ای دارند. به طور معمول پرده کرکره ای نوارهای بلند افقی تشکیل شده اند که برای بسته شدن روی هم قرار می گیرند و هنگام باز شدن از هم جدا می شود.

این نوع پرده ها با یک اهرم یا طناب باز و بسته می شوند و اتصال نوارها نیز با طناب های باریکی صورت گرفته است. هرچند انواع پرده کرکره ای وجود دارند که به شکل عمودی طراحی شده اند و باز و بسته شدن آن ها از چپ به راست است.

این نوع پرده ها اغلب برای پنجره ها یا درب هایی که نیاز است کاملا باز شوند، همانند درب پاسیو یا بالکن، مورد استفاده قرار می گیرند. پرده های کرکره نه تنها از نظر افقی یا عمودی بودن متفاوت هستند بلکه انواع آن در جنس های مختلف از جمله چوبی یا فلزی وجود دارد. در ادامه با انواع پرده کرکره و کاربردهایشان آشنا خواهیم شد.

پرده کرکره چیست؟ | گروه پرده وراتی

انواع پرده کرکره ای

اگر بخواهیم بدانیم یکی از مهم ترین مزیت های پرده کرکره چیست باید به تنوع و مدل های مختلف آن اشاره کنیم که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد:

پرده کرکره ای چوبی

پرده کرکره ای چوبی یکی از بهترین گزینه ها برای زمانی است که می خواهید در عین حال که یک پرده جذاب و متفاوت نصب می کنید، گرمای بیشتری در خانه خود احساس کنید.

علاوه بر اینها، این نوع پرده ها سازگار با محیط زیست هستند و می توانید انواع پرده کرکره ای چوبی را در جنس بامبو، چوب افرا، چوب بلوط و چوب درخت گیلاس بیابید. استفاده از یک پرده با جنس طبیعت می تواند حس و حال متفاوت و خاصی به خانه شما ببخشد همین موجب می شود اغلب افراد دوستدار طبیعت به خرید این مدل پرده با جنس خاص و طبیعی علاقه مند باشند.

همچنین پرده  های کرکره از جنس چوب برای دکوراسیون های مدرن و ساده مناسبند و تمیز کردنشان نیز بسیار آسان است.

پرده کرکره ای چوبی | گروه پرده وراتی

پرده کرکره ای چوب مصنوعی

یکی دیگر از انواع پرده کرکره ای که می تواند یک انتخاب بی عیب و نقص برای خانه شما محسوب شود پرده هایی از جنس چوب مصنوعی هستند. این نوع پرده ها به نسبت پرده کرکره های چوبی یکدست تر هستند و مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارند.

همین ویژگی آن ها موجب شده از این نوع پرده اغلب برای محیط هایی که بیشتر در معرض رطوبت یا آلودگی هستند، نظیر حمام و آشپزخانه، استفاده شود.

پرده کرکره ای چوب مصنوعی | گروه پرده وراتی

پرده کرکره ای آلومینیومی

اگر به دنبال یک پرده شیک و زیبا از نوع پرده کرکره هستید، این مدل پرده آلومینیومی می تواند یکی دیگر از گزینه های محبوب تلقی شود که سالیان سال است مورد استفاده قرار گرفته و همیشه طرفداران خاص خودش را داشته است.

مطلب مرتبط  شناخت کاربردهای پرده کرکره چوبی

این مدل پرده برای زمانی مناسب است که به دنبال یک گزینه با جذابیت و عمر طولانی هستید و دوست دارید رنگ های متنوعی برای انتخاب داشته باشید.

پرده کرکره ای آلومینیومی | گروه پرده وراتی

پرده کرکره وینیلی و PVC

با اینکه پرده کرکره هایی که چوبی یا آلومینیومی هستند محبوبیت بیشتری دارند، اما شما نباید پرده های کرکره که از مواد غیر طبیعی نظیر وینیل یا PVC استفاده شدند را نادیده بگیرید.

این نوع پرده ها نیز می توانند یک گزینه خاص و چشم نواز برای خانه یا محیط اداری شما محسوب شود بخصوص اگر تمایل دارید پرده ای بخرید که نگهداری از آن آسان است و در طرح ها و رنگ ها خاص تری تولید می شوند.

پرده کرکره وینیلی و PVC | گروه پرده وراتی

مزایا و معایب پرده کرکره

پیش تر درباره یک مزیت مهم پرده کرکره که همان تنوع و رنگ بندی مختلف آن بود اشاره کردیم، اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود بلکه استفاده از انواع پرده کرکره ای مزایای دیگری نیز دارد:

  • کنترل حریم خصوصی

بدون شک یکی از مهم ترین دلایل استفاده از هر نوع پرده، حفظ حریم خصوصی در داخل خانه یا هر محیط دیگری است. انواع پرده کرکره ای به شما این امکان را می دهند این حریم خصوصی را به خوبی کنترل کنید و در عین حال هم دید به بیرون داشته باشید هم از نور طبیعی خورشید بهره مند شوید.

برای اینکه نور وارد اتاق شود نیاز نیست حتما پرده کاملا باز شود بلکه چرخاندن کرکره ها می تواند اجازه ورود نور به اتاق را بدهد در حالیکه پرده کاملا بالا نرفته یا به کنار کشیده نشده است.

علاوه بر اینها، میزان بالا رفتن یا کنار رفتن پرده نیز به خودتان بستگی دارد، می توانید آن را تا نیمه باز کنید یا به طور کامل ببندید.

  • کنترل نور

پرده کرکره ای وقتی کاملا بسته باشند همانند پرده شید عمل کرده و کاملا جلوی نور را می گیرد بنابراین می توانید تا حد زیادی از ورود نور به داخل اتاق جلوگیری کنید.

در عین حال هر وقت تمایل داشتید نور بیشتری وجود داشته باشد پرده را تا اندازه دلخواه باز کنید یا کرکره های آن را تا حدی که می خواهید بچرخانید تا نور به اندازه دلخواه شما وارد اتاق شود.

کنترل نور با پرده کرکره ای | گروه پرده وراتی

  • قیمت اقتصادی

یکی از دلایل محبوبیت پرده های کرکره ای قیمت اقتصادی آن ها و طرح های متنوعی که می توانید با این قیمت تهیه کنید است. این مساله موجب می شود تقریبا با هر بودجه ای بتوانید برای خانه خود یک پرده با رنگ دلخواهتان انتخاب کنید.

علاوه بر اینها، با وجود قیمت اقتصادی، عمر این نوع پرده ها نیز طولانی است بنابراین نیاز نیست نگرانی بابت تعویض و هزینه مجدد برای تهیه یک پرده دیگر داشته باشید و می توانید تا چندین سال از یک پرده کرکره استفاده کنید.

  • نگهداری آسان

 یکی از مهم ترین ویژگی های پرده کرکره ای نگهداری آسان آن است. همین موجب شده اغلب در دفاتر کاری و یا خانه های اجاره ای از این نوع پرده استفاده شود چرا که تنها کاری باید انجام دهید گردگیری و تمیز کردن آن با یک دستمال مرطوب است.

این سادگی در تمیزکردن موجب شده نگهداری از پرده کرکره کار دشواری نباشد و نیازی به جدا سازی آن، کمک گرفتن از نیروهای متخصص یا ارسال آن برای شستشو وجود نخواهد داشت.

مطلب مرتبط  جدیدترین مدل های پرده هتلی 2024

معایب پرده کرکره چیست؟

همانند هر نوع پرده دیگری، پرده کرکره نیز معایب اندکی دارد که دانستن آن ها می تواند به شما کمک کند بهتر تصمیم بگیرید که چه پرده ای مناسب شماست:

  • پرده کرکره ای به طور کامل جلوی نور را نمی گیرد. این بدین معناست که اگر یک اتاق کاملا تاریخ لازم دارید باید از بین انواع پرده بلک اوت انتخاب کنید.
  • این مدل پرده به اندازه پرده های پارچه ای برای دکوراسیون خانه شما تنوع نخواهد داشت. اگرچه در رنگ و طرح متنوع موجود است اما هنگام انتخاب طرح از بین انواع پرده پارچه ای دستتان بازتر است و پرده کرکره بیشتر برای دکوراسیون ساده به کار می رود.
  • پرده کرکره نمی تواند یک گزینه بهینه باشد و جلوی صرفه جویی در مصرف انرژی را بگیرد چرا که در هر حال بین نوارهای آن فاصله اندکی وجود دارد که می تواند سرما و گرما را وارد خانه کند.

معایب پرده کرکره چیست؟ | گروه پرده وراتی

چطور پرده کرکره ای را همراه با پرده پارچه ای استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه انواع پرده کرکره را می توانید بعنوان یک پوشش شیک و ساده برای پنجره ها انتخاب کنید، با توجه به ویژگی خاص آن از نظر کنترل نور که یکی از مزیت های آن نسبت به سایر پرده ها محسوب می شود، توصیه می شود از این نوع پرده برای اتاق خواب، پرده اتاق مطالعه یا دفاتر کاری استفاده شود تا در صورت لزوم نور به داخل فضای اتاق وارد شده و در صورت شدید بودن آن با استفاده از اهرم این پرده، شدت نور کنترل شده یا به طور کلی جلوی ورود آن به داخل اتاق گرفته شود.

چطور پرده کرکره ای را همراه با پرده پارچه ای استفاده کنیم؟ | گروه پرده وراتی

اما از آنجایی که این نوع پرده بسیار ساده و بی زرق و برق است، برای اینکه جلوه بیشتری به آن داده شود در بعضی مواقع برای تکمیل دکوراسیون هایی همانند دکوراسیون اتاق پذیرایی یا اتاق خواب، این پرده را با پرده های پارچه ای در کنار هم استفاده می کنند. در ادامه نکاتی برای اینکه بهترین بهره را از این ترکیب ببرید خواهیم گفت:

ابتدا نوع پرده کرکره را انتخاب کنید

اولین مرحله پس از شناخت اینکه پرده کرکره چیست و چه تنوعی دارد این است که بتوانید بین انواع پرده کرکره ای یکی را برای خانه خود انتخاب کنید. برای این کار به موارد زیر توجه کنید:

بودجه مورد نظرتان چقدر است

بدون شک اولین نکته ای که برای خرید هر چیزی باید به آن توجه شود میزان بودجه ای است که می خواهید صرف کنید. بعنوان مثال، می خواهید کل پنجره ها پرده کرکره داشته باشند یا فقط برای یک یا دو پنجره خاص چنین تصمیمی دارید؟ در نظر داشته باشید که قیمت پرده کرکره با توجه به سایز آن مشخص می شود.

بنابراین هرچه نیاز باشد سایز بزرگتر و میزان بیشتری خریداری کنید هزینه تان بیشتر خواهد شد و اگر بودجه محدودی دارید باید به دنبال انواع ارزان تر کرکره بگردید، مثلا پرده های PVC و وینیل را انتخاب کنید.

پرده کرکره ای | گروه چرده وراتی

به ایمنی توجه کنید

 انواع پرده کرکره با یک سیم بلند باز و بسته می شوند که این ممکن است برای خانه هایی که کودک دارند مناسب نباشد چرا که کودک شما ممکن است با آن مشغول بازی شود و برایش خطراتی بهمراه داشته باشد.

بنابراین اگر این مساله را در نظر می گیرید هنگام خرید پرده کرکره حتما به دنبال مدلی باشید که با اهرم دیگری باز و بسته می شود نه یک سیم بلند.

مطلب مرتبط  پرده بلک اوت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تمیز کردن پرده را در نظر بگیرید

به طور کلی پرده کرکره نیاز به تمیز کردن خیلی اختصاصی ندارد اما گردگیری آن به طور هفتگی لازم است. با توجه به اینکه می خواهید آن را در کنار پرده پارچه ای استفاده کنید احتمالا تمیز کردن کمی برایتان دشوارتر شود بنابراین به اینکه چقدر ممکن است پرده کرکره کثیف شود توجه کنید. شاید بهتر باشد برای نقاطی که فکر می کنید زیاد در معرض آلودگی است پرده کرکره و پارچه ای را کنار هم استفاده نکنید.

از دو طرح کنار هم استفاده نکنید

حال که افقی یا عمودی بودن پرده کرکره و نوع آن را انتخاب کردید به این فکر کنید که می خواهید پرده پارچه ایتان طرح دار باشد یا پرده کرکره را طرح دار در نظر دارید. چرا که قرار نیست دو طرح را روی هم استفاده کنید.

برای اینکه دکوراسیون خانه شیک تر شود بهتر است یکی را ساده و تک رنگ انتخاب کنید و طرح مورد نظرتان را برای دیگری به کار ببرید. برای دکوراسیون ساده تر و مینیمال تر هم می توانید از دو رنگ متضاد استفاده کنید.

به سبک دکوراسیون توجه کنید

 شاید به این فکر کنید که پرده کرکره زیر پرده پارچه ای قرار می گیرد و چیزی از آن مشخص نخواهد شد. اما برای شیک تر شدن دکوراسیون خانه تان به سازگار بودن این دو باید توجه کنید.

این بدین معناست که اگر قرار است همه چیز رسمی باشد هر دو پرده را رسمی در نظر بگیرید یا اگر قرار است یک دکوراسیون مدرن داشته باشید مدل ساده تری از پرده کرکره را انتخاب کنید.

به سبک دکوراسیون توجه کنید | گروه پرده وراتی

به حسی که می خواهید فضای خانه ایجاد کند فکر کنید

بخشی از حسی که در خانه ایجاد می شود با دکوراسیون آن توصیف خواهد شد. پرده ها نیز نقش مهمی در دکوراسیون دارند. بعنوان مثال اگر از پرده حریر استفاده می کنید خانه شما حس ملایم تر و آرام تر خواهد داشت و وقتی پرده مخمل استفاده می کنید همه چیز گرانقیمت و لوکس تر دیده می شود.

این کار را با ترکیب کردن دو پرده مختلف هم می توانید به خوبی انجام دهید. بنابراین به این حس فکر کنید، می خواهید طبیعت را در خانه احساس کنید پرده کرکره چوبی انتخاب کنید و اگر می خواهید سادگی و سکوت در خانه احساس شود پرده کرکره ساده سفید را در کنار یک پرده تک رنگ پارچه ای به کار ببرید.

به میله پرده مورد نیازتان توجه کنید

میله پرده نقش مهمی در نحوه نمایان شدن پرده و دیده شدن آن ایفا می کند. بخصوص هنگام انتخاب رنگ پرده باید به رنگ میله پرده و جنس آن نیز توجه کنید. بنابراین شناخت انواع میله پرده می تواند به شما کمک کند یک ترکیب مناسب تری از انواع پرده کرکره و پرده پارچه ای در خانه خود داشته باشید و هارمونی در تمامی جوانب دکوراسیون خانه شما حفظ شود.

سخن نهایی

با دانستن اینکه مزایا و معایب انواع پرده کرکره چیست و چطور می توان از این نوع پرده در فضاهای مختلف خانه استفاده کرد، حال تصمیم انتخاب و خرید پرده با توجه به بودجه و نیازهایتان آسان تر خواهد شد. فقط کافیست بدانید چه نوع پرده کرکره ای مناسب شماست و چه انتظاراتی از این نوع پرده در خانه خود دارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *