شناخت انواع پرده در دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع پرده | گروه پرده وراتی

انتخاب پرده برای پنجره ها نه تنها راهی برای جلوگیری از ورود نور یا ایجاد فضای شخصی در یک خانه است بلکه تاثیر بسزایی در دکوراسیون خانه نیز دارد. شناخت انواع پرده می تواند به شما کمک کند دکوراسیون بهتری برای خانه خود ایجاد کنید.

در ادامه انواع پرده را از نظر ظاهر و کاربرد معرفی می کنیم و به شما کمک خواهیم کرد در میان بی نهایت مدل پرده بتوانید بهترین را برای خانه خود انتخاب کنید.

آشنایی با انواع پرده از نظر اندازه

یکی از ویژگی هایی که می توان بر اساس آن انواع پرده را دسته بندی کرد سایز و اندازه و رنگ پرده است. پرده ها با توجه به نوع کاربرد و دکوراسیونی که در آن دخیل هستند در سایزهای متفاوتی وجود دارد که شامل موارد زیر می شوند:

آشنایی با انواع پرده از نظر اندازه | گروه وراتی

پرده کوتاه Sill Length

اولین سایزی که از یک پرده در دکوراسیون خانه به چشم می خورد سایزی است که از بالا تا پایین چهارچوب پنجره های کلاسیک را در بر می گیرد.

این مدل پرده کوتاهترین نوع پرده است که به نسبت سایر سایزها ظاهری نسبتا غیررسمی دارد و اغلب در آشپزخانه ها یا هرجایی که نمی خواهید پرده به روی زمین کشیده شود استفاده می شوند. همین موجب شده آن را با نام پرده کافه نیز بشناسند.

پرده قد متوسط Apron Length

پرده های آپرون یا قد متوسط چند سانتیمتر به نسبت پرده های مدل قبلی بلندتر هستند. با توجه به اینکه قد این مدل پرده هم به روی زمین نمی رسد مناسب فضاهایی است که تمایلی ندارید پرده روی زمین قرار بگیرد. با توجه به اینکه این مدل پرده هم همچنان سبک خیلی لوکس و رسمی ندارد بیشتر مناسب پرده آشپزخانه و اتاق خواب است.

پرده بلند تا روی زمین Floor Length

همانطور که از نامش پیداست این سایز پرده دقیقا از بالای پنجره تا روی زمین در نظر گرفته می شود. وقتی این مدل پرده برای پنجره های کوچک استفاده شود می تواند تصویر بلندتری از پنجره و ارتفاع سقف نشان دهد که همین موجب می شود فضای یه خانه از نظر ارتفاع سقفی بلندتر و روشن تر دیده شود. وقتی این پرده با پنجره های بزرگ که سرتاسر دیوار را به خود اختصاص می دهند به کار برود ظاهری مدرن تری به فضای اتاق می بخشد.

پرده پودل Puddle Length

پرده های پودل مدل هایی هستند که قد آن ها بلندتر از ارتفاع میله پرده تا روی زمین است و همین موجب می شود وقتی آویخته می شوند کمی روی زمین پهن شوند که اغلب این مساله تصویری لوکس تر به فضای خانه می بخشد.

این مدل پرده ها را می توان برای هر نوع پنجره ای استفاده کرد اما لازم است سایر اقلام استفاده شده در دکوراسیون نیز همخوانی کافی به این پرده را داشته باشند تا چهره لوکسی که می خواهید را به خوبی نمایش دهند.

معرفی انواع پرده از نظر استایل

حال که با سایزهای مختلف پرده ها آشنا شدیم نوبت به استایل های مختلف آن می رسد. این استایل ها می توانند همانند تزیینات پرده نیز به کار بروند و در مدل های مختلف و جنس های مختلفی عرضه شوند:

معرفی انواع پرده از نظر استایل | گروه وراتی

پرده های پنلی (Panel Curtains)

پرده های پنلی ظاهری ساده و کلاسیک دارند. این مدل پرده ها یک پنل مستطیلی بزرگ پارچه ای هستند که فقط بالای پنجره قرار می گیرند و می تواند با یک پرده بلندتر به کار برود که به روی زمین برسد. اگرچه مدل هایی از پرده های پنلی هستند که کل پنجره را نیز می پوشانند اما اغلب برای زیبایی بیشتر اندازه آن را طوری انتخاب می کنند که فقط بخشی از بالای پنجره با بپوشاند و کمی اجازه ورود نور به فضای خانه را نیز ایجاد کند.

پنل ها هم تکی استفاده می شوند هم با پرده های دیگر. مدل تکی پرده پنل اغلب برای پنجره آشپزخانه استفاده میشود و خیلی مناسب اتاق پذیرایی و فضاهای رسمی تر نیست.

والان پرده (Valances)

انواع کتیبه پرده یا والان پرده معمولا برای زیبایی و بخشیدن ظاهری متفاوت تر به دکوراسیون یک اتاق به بالای پنجره اضافه می شود. بنابراین والان ها اغلب دکوری هستند و خیلی کاربردی نخواهند بود با اینحال والان ها نیز به تنهایی استفاده می شوند هرچند بیشترین کاربرد آن ها در کنار پرده ها معنا پیدا می کند.

والان ها طرح ها و مدل های متنوعی دارند که با توجه به دکوراسیون های مختلف انتخاب می شوند.

والان پرده (Valances) | گروه وراتی

پرده طبقاتی (Tiers)

پرده های طبقاتی خیلی شبیه به والان ها عمل می کنند با این تفاوت که والان در بالای پنجره قرار گرفته و طبقات پرده در پایین پنجره قرار می گیرند. پرده های طبقاتی را نیز با عنوان پرده کافه می شناسند.

مطلب مرتبط  معرفی انواع پرده مدرن و نقشی که در زندگی امروز دارد

این مدل پرده هم اجازه ورود نور طبیعی به فضای خانه را می دهد هم اجازه نمی دهد فضای داخلی خانه از بیرون دیده شود و حس امنیت ایجاد کرده و فضای خصوصی داخل خانه را حفظ می کند. پرده طبقاتی هم به تنهایی تهیه می شود هم می توان آن را با والان یا پرده تاب دار ترکیب کرد.

شال پرده (Scarves)

پرده شال گردن یکی از انواع پرده است که فقط روی میله پرده را می پوشاند. این مدل پرده همانند یک شال گردن به دور میله پرده میپیچد و از دو طرف آن آویزان می ماند.

پرده شال گردن را نیز نوعی والان می دانند که در کنار پرده های بلند استفاده می شوند هرچند در برخی از دکوراسیون ها می توان پرده شال گردنی را به تنهایی به کار برد. اندازه این مدل پرده با توجه به بلندی که می خواهید در اطراف میله پرده داشته باشد و میزان آزاد ماندن پیچ های آن متفاوت خواهد بود.

این مدل پرده یکی از ساده ترین روش ها برای تغییر دادن دکوراسیون و اضافه کردن زیبایی به پرده آویخته شده است. جنس پارچه شال گردن پرده باید سبک باشد تا به خوبی از بالای میله پرده آویزان شود.

شال پرده (Scarves) | گروه وراتی

پرده بالونی/ پفکی (Balloon)

اگر به دنبال پرده ای هستید که هم کاربرد پرده های شید را داشته باشد هم به اندازه پرده های ساده جذاب و کلاسیک باشند، پرده های بالونی یا پفکی می توانند انتخاب خوبی برایتان باشند. این مدل پرده در دسته بندی پرده های شید قرار می گیرد و بیشتر جنبه جلوگیری از ورود نور را دارد.

پرده های بالونی پنل های پارچه ای هستند که اغلب فقط قسمت بالای پنجره را می پوشاند و همانند یک والان جذاب و تماشایی عمل می کند اما می تواند به دلخواه شما کل پنجره را نیز در بر بگیرد و نقش پرده شید را ایفا کند.

پرده مدل تاب دار (Swag)

این مدل پرده نوعی والان محسوب می شود که بعنوان دکور در بالای پرده های دیگر استفاده می شود. پرده تاب دار از جنس پارچه ای شل طراحی شده و روی میله پرده قرار می گیرد و ظاهری آرامشبخش و متفاوت به پنجره می بخشد.

این مدل پرده گاها پیچیدگی خاصی به دکوراسیون اتاق اضافه می کند و برای افرادی که دوست دارند سایرین حین ورود به خانه توجهشان به چیز غیرمعمولی جذب شود مناسب است. بخصوص نگاه کردن به میله پرده موجب می شود قدرت مانور بیشتری در انتخاب انواع میله پرده نیز داشته باشید.

پرده تاب دار گاها به طور تکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و برای اینکه از ورود نور به خانه جلوگیری شود می توان ساده ترین نوع شید را برای پنجره ها انتخاب کرد تا جلوی زیبایی و جذابیت این مدل پرده نیز گرفته نشود.

پرده مدل تاب دار (Swag) | گروه وراتی

پرده های استرالیایی (Australian Curtains)

پرده های استرالیایی بسیار شبیه به پرده های پنلی هستند با این تفاوت که معمولا بعنوان پرده های مجلل در تالارها به چشم می خورند. این مدل پرده که با نام پرده آبشاری نیز شناخته شده است.

همانطور که از نامش پیداست تصویری از آبشار را به ذهن می آورد. پرده استرالیایی از جنس پارچه ای نازک که اغلب ساتن یا ابریشمی هستند دوخته می شود که به این مدل پرده چهره لوکس تری نیز می بخشد.

معرفی انواع پرده از نظر جنس

با توجه به نیاز شما برای دکوراسیون خانه، میزان نوری که می خواهید وارد خانه شود و نوع میله پرده ای که انتخاب کرده اید، شناخت انواع پرده از نظر صخامت و جنس می تواند انتخاب را یک مرحله برایتان آسان تر کند.

پرده حریر

پرده حریر به دلیل جنس نازکی که دارد اجازه ورود نور طبیعی به داخل خانه را می دهد. بنابراین برای افرادی که دوست دارند پرده خانه شان علاوه بر زیبایی و جذابیت، کمی نور نیز به خانه وارد کند مناسب است.

معمولا پرده های حریر خودشان به دسته بندی مختلفی تقسیم می شوند و می توانند حریر شیفون، حریر کتان، پلی استر یا ترکیبی از این دو باشد. با اینحال همه آن ها تصویری یکسان از این مدل پرده ارائه می دهند، تصویری که شاید بتوان آن را کمی رویایی و کلاسیک دانست.

اگرچه اغلب مواقع پرده های حریر را در رنگ سفید می بینیم اما این نوع پرده در رنگ های متنوعی موجود است و می تواند در استایل های نامبرده نیز ارائه شوند.

مطلب مرتبط  مدل از جدیدترین پرده اداری 2024 در بازار ایران

از آنجایی که پرده های حریر بسیار نازک و حساس هستند، گاها از آن ها بعنوان لایه زیرین پرده های دولایه استفاده می شود. در این صورت برای جلوگیری از ورود نور، پرده رویی کشیده می شود و با باز کردن پرده همچنان می توان از روشنایی خورشید لذت برد.

اما با وجود تمام مزیت ها و زیبایی هایی که پرده های حریر دارند، معایبی نیز در آن ها به چشم می خورد. به دلیل نازک بودن این مدل پرده، دید به داخل خانه وجود دارد. هرچند با ترکیب کردن پرده حریر و یک شید ساده می توان تا حد زیادی جلوی این مشکل را گرفت.

با اینحال، این مدل پرده باز هم به دلیل نازک بودن امکان نگه داشتن هوای گرم یا جلوگیری از ورود هوای سرد را ندارد. بنابراین ممکن است در فصل سرد، کنترل دمای خانه کمی دشوار باشد. بخصوص اگر در منطقه ای هستید که سرمای شدیدی دارد.

علاوه بر اینها، پرده های حریر بسیار حساس هستند و باید با مراقبت و دقت بسیار زیادی شستشو شوند. کوچک ترین برخوردی با این مدل پرده ها ممکن است موجب پاره شدن آن شود. بنابراین اگر حیوان خانگی دارید شاید انتخاب پرده حریر مناسب شما نباشد.

پرده حریر | گروه وراتی

پرده توری

پرده‎های توری از جمله انواع پرده هستند که بسیار نوستالژیک به نظر می رسند چرا که در گذشته تقریبا در اغلب خانه ها چنین پرده هایی نصب بود. هرچند امروزه هنوز پرده توری یکی از پرده های متداول در بسیاری از خانه ها است.

با اینحال تصویری که این مدل پرده ایجاد می کند یک تصویر تاریخی و قدیمی است. بنابراین با توجه به این نکته می توان پرده توری را در دکوراسیون های داخلی که کمی قدیمی تر چیده می شوند استفاده کرد.

پرده های توری نیز اغلب در رنگ سفید به چشم می خورند هرچند رنگ های دیگری از آن ها نیز موجود است اما حالت نوستالژیک رنگ سفید را ایجاد نمی کنند. همچنین پرده توری نیز معمولا به تنهایی برای پنجره ها مناسب نیست، به همین دلیل معمولا از آن ها در کنار پرده های ساده ولی ضخیم تر استفاده می شود.

با توجه به ظرافت و حساسیت این مدل پرده، شستشوی آن باید با دقت انجام شود و معمولا توصیه می شود شستشوی آن را به خشکشویی بسپارید. علاوه بر اینها، رنگ سفید و عاجی این مدل پرده معمولا زود آلودگی و تغییر رنگ را نشان می دهد بنابراین لازم است زود به زود شسته شود.

پرده توری | گروه وراتی

پرده ابریشمی

اگر برای یک دکوراسیون لوکس و مجلل به دنبال یک پرده شیک و جذاب می گردید، پرده ابریشمی می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. جنس ابریشم یک جنس طبیعی است که این نوع پرده را بسیار چشمگیر و خاص می سازد.

علاوه بر اینها، طبیعی بودن جنس پرده ابریشمی موجب می شود مقاومت این پرده نیز با وجود ظرافتی که دارد بسیار بالا باشد. پرده های ابریشمی در طرح ها و رنگ های متنوعی موجود هستند همین می تواند یکی از دلایل پرطرفدار بودن این نوع پرده باشد.

یکی از مهم ترین مزایای پرده ابریشمی وزن آن است که سنگینی آن موجب می شود این مدل پرده هنگام آویخته شدن به خوبی مدل خود را نشان دهد و پلیسه ها و چین های روی پرده خیلی صاف و یکدست دیده شوند.

این مزیت پرده ابریشم موجب شده بلندی این مدل پرده معمولا بیش از اندازه زمین باشد و روی زمین کشیده شود تا حالت لوکس دلخواه افراد در فضای اتاق ایجاد شود. همچنین ابریشم جنس نسبتا ضخیمی است بنابراین نگرانی بابت سرد شدن خانه در فصل زمستان وجود نخواهد داشت.

از معایب این جنس پرده می توان به قیمت بالای آن اشاره کرد چرا که زمان و هزینه زیادی صرف تولید این نوع پارچه پرده ای می شود. همچنین با وجود مقاومت بالای جنس این پارچه، برای شستشوی آن نیز حتما باید از خشکشویی کمک بگیرید.

پرده ابریشمی | گروه وراتی

پرده مخمل

یکی دیگر از انواع پرده که می تواند یک دکوراسیون را مجلل و شیک کند، پرده مخمل است. مخمل یکی از معمول ترین جنس ها برای پارچه پرده ای است که در عین حال که ضخامت آن نسبتا بالا است اما بسیار نرم بوده و یکی از ایده آل ترین پارچه ها هنگام انتخاب پرده اتاق نشیمن محسوب می شود.

اگرچه در گذشته این جنس پرده خیلی رسمی به نظر می رسید اما امروزه انواع مختلف آن را می توان یافت تا با دکوراسیون های مختلف و دلخواه ست کرد. همچنین پرده مخمل در رنگ ها و طرح های متنوعی موجود است بنابراین می توان به راحتی آن را در دکوراسیون های رنگی و هنری نیز جای داد.

مطلب مرتبط  مجلات مد درباره ترند های پرده در سال 2022 چه میگویند

از مزیت های پرده مخمل می توان به وزن سنگین و صخامت آن اشاره کرد. سنگین بودن وزن پرده موجب می شود پرده آویخته شده شکل زیباتری از خود به نمایش بگذارد و ضخامت آن نیز جلوی ورود نور و سرما به خانه را می گیرد. بنابراین این مدل پرده حس صمیمی تر و گرمای بیشتری در خانه ایجاد می کند.

از معایب پرده مخمل می توان به نگهداری آن اشاره کرد. وقتی که این نوع پرده خیس می شود وزن بسیار سنگینی به خود می گیرد بنابراین مناسب شستشو با لباسشویی های خانگی نیست.

همچنین به دلیل جنس مخملی که دارد پُرز می گیرد بنابراین اگر حیوان خانگی دارید مناسب شما نخواهد بود چرا که دائما موی خیوان خانگی شما به این مدل پرده خواهد چسبید.

پرده مخمل | گروه وراتی

پرده لینن

لینن یک پارچه از جنس طبیعی ساخته شده از پنبه است. این مدل پرده در تنوع خاصی عرضه می شود و یکی از انواع پرده سبک برای پنجره های خانه است. با وجود ضخامت و بافت مستحکمی که این مدل پارچه دارد هنوز امکان ورود اندکی نور به داخل خانه وجود دارد.

بنابراین برای کسانی که دوست دارند در عین حال که جلوی شدت نور خورشید را می گیرند از روشنایی آن بهره مند شوند مناسب است. اما اگر به دنبال تاریکی بیشتر در خانه هستید، پرده های بلک اوت انتخاب بهتری برایتان خواهد بود.

پرده لینن نیز با توجه به جنس خاص و طبیعی که دارد گرد و غبار و موی حیوانات را به سمت خود می کشاند. بنابراین اگر امکان تمیز کردن مداوم این نوع پرده را ندارید بهتر است در صورت داشتن حیوان خانگی، این پرده را انتخاب نکنید.

علاوه بر اینها، همانند بسیاری از پرده های جنس طبیعی و باکیفیت، پرده لینن نیز قیمت نسبتا بالایی دارد. هرچند در عین حال که هزینه بیشتری صرف خرید این نوع پرده خواهید کرد اما با مراقبت درست می توانید سال های سال از آن استفاده کنید.

پرده لینن | گروه وراتی

پرده نخی کتان

یکی از انواع پرده که قیمت اقتصادی تری دارد و در رنگبندی و طرح های متعددی موجود است، پرده نخی کتان است. این مدل پرده با توجه به انتخاب شما در ضخامت و وزن مختلفی نیز عرضه می شود.

معمولا مراقبت از آن ها با شستشوی خانگی ممکن است. بنابراین انتخاب خوبی برای کسانی است که نیاز دارند دائما و به صورت هفتگی پرده های خانه را بشویند. طرح های مختلفی که از این نوع پرده وجود دارد استفاده از آن را در دکوراسیون های مختلفی خانگی ممکن می سازد.

همچنین ضخامت بالاتر این مدل پرده می تواند به گرمای خانه در روزهای سرد سال کمک کند.

پرده نخی کتان | گروه وراتی

انواع پرده های جدید

پرده ها نیز روز به روز در حال تغییر هستند و همیشه مدل های جدیدتری از آن ها روانه بازار می شود. اگرچه در اصل انواع پرده های جدید ترکیبی از پرده هایی هستند که تا به امروز مورد استفاده قرار می گرفتند اما گاها به دلیل تغییر مد سال آن ها نیز تغییراتی از نظر رنگ و مدل خواهند داشت.

اما جدا از این مساله، اگر بخواهیم انواع پرده های جدید را معرفی کنیم به پرده های اتوماتیکی که برای خانه های هوشمند طراحی شده اند باید اشاره کنیم. شناخت این نوع پرده نیز می تواند به زندگی راحت تر در خانه نیز همراه باشد.

پرده های هوشمند یا اتوماتیک با یک موتور که پشت پرده به میله پرده نصب می شود کنترل می شوند. این نوع پرده ها که انواع مختلفی دارند با برق یا باطری نیز کار می کنند و معمولا باز و بسته کردن آن ها با کنترل یا نصب برنامه روی موبایل امکان پذیر است. پرده های اتوماتیک هوشمند از جمله ملزومات یک خانه هوشمند نیز محسوب می شوند.

سخن پایانی

با شناخت انواع پرده و مطالعه راهنمای خرید پرده می توانید خرید بسیار آسان تری داشته باشید. حال می دانید با توجه به شرایطی که خانه شما دارد، انتظاراتی که شما از یک پرده دارید و نوع دکوراسیون خانگیتان، کدام مدل پرده در چه جنس و استایلی مناسب شما خواهد بود. همچنین اندازه قد پرده را نیز با توجه به جایی که آن را نصب می کنید انتخاب خواهید کرد. با مرور این تقسیم بندی انواع پرده، به راحتی می توانید یک دکوراسیون زیبا و جذاب برای خانه خود ایجاد کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *