پارچه اکریلیک چیست و هر آنچه لازم است در مورد آن بدانید!

پارچه اکریلیک | گروه پرده وراتی

معمولا پارچه‌ها از جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام برای فضای متفاوتی کاربرد دارند. پارچه اکریلیک یکی از انواع پارچه‌های سبک است که بافتی شبیه به پشم دارد.

دو ویژگی مهم این جنس که آن را از پارچه‌های دیگر متمایز می‌کند؛ مقاومت بالا در برابر چروک و لطافت و گرمی آن است. اصولا توقع و انتظاری که از پارچه می‌توان داشت این دو مورد است که به سادگی چروک یا کثیفی را نشان ندهد و جنس آن نرم و لطیف باشد.

از این نوع پارچه می‌توان برای موقعیت‌های زیادی استفاده کرد. یکی از کاربردهای پارچه اکریلیک به عنوان پرده است که نمای زیبایی ایجاد می‌کند. اگر دنبال پرده‌هایی هستید که به خانه‌تان استایل و زرق و برق بدهد، پرده‌های اکریلیک بهترین گزینه هستند چون به دیوار جان می‌بخشد و زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

پارچه اکریلیک علاوه بر این موارد فواید و ویژگی‌های دیگری نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد پس با ادامه این وبلاگ همراه ما بمانید.

پارچه اکریلیک چیست؟

اکریلیک نوعی پارچه است که از الیاف اکریلیک ساخته شده است. اولین بار شرکت دوپون این نوع پارچه را روانه بازار کرد اما مردم استقبال زیادی از آن نکردند و سال‌ها زمان برد تا افراد متوجه کاربرد پارچه اکریلیک در صنایع مختلف شوند. در واقع ماهیت این پارچه از یک ماده کاملاً مصنوعی تولید می‌شود؛ به این معنی که پارچه‌ای ساخته دست بشر است که از ترکیبات نفتی یا زغال سنگ به دست می‌آید و مبتنی بر سوخت فسیلی است.

پلیمر سازنده پارچه اکریلیک متشکل از پلی اکریلونیتریل است که خود آن نیز از اکریلونیتریل اصلی تشکیل شده است. محلول فوق با محلولی مبتنی بر آب ترکیب می‌شود و با استفاده از تکنیک پلیمریزاسیون رادیکالی که یک تکنیک واکنشی‌ست، رادیکال آزاد به وجود می‌آورد. سپس پلیمر به دست آمده با حلال شیمیایی قوی مخلوط می‌شود، ماده ژله‌ای به دست می‌آید که به آن فیبر اکلیریک می‌گویند. بعد از آن الیاف موجود شسته، کشیده و خرد می‌شوند تا در نتیجه به رشته‌های باریک، بلند و نازکی برسند. این رشته‌ها به نخ بافندگی تبدیل می‌شوند و در نهایت از آن‌ها پارچه اکریلیک به وجود می‌آید.

مطلب مرتبط  برای خرید پرده مدرن به چه نکاتی توجه کنیم

اکریلیک به دلیل نرمی که دارد در لباس‌هایی مانند ژاکت، دستکش، بوت، چکمه و لباس های ورزشی استفاده می‌شود. البته برای اینکه پارچه اکریلیک اصیل باشد باید حداقل 85٪ اکریلونیتریل داشته باشد. با توجه به ترکیباتی که اکریلونیتریل با آن مخلوط شده، پارچه‌ها ویژگی‌های متفاوتی خواهد داشت.

پارچه اکریلیک چیست | گروه پرده وراتی

پارچه اکریلیک چه کاربردی دارد؟

خاصیت گرم‌کنندگی این پارچه به دلیل شباهتی که به پشم دارد باعث شده در صنعت پوشاک برای تولید شلوار، لباس‌ها، جوراب‌های ورزشی، ژاکت، کلاه و دیگر لباس‌های مخصوص فصول سرد سال استفاده شود.

همچنین برای صنعت پرده‌سازی، فرش، قالیچه، رومبلی، روبالشی و بعضی دیگر از محصولات خانگی که در تولید آن‌ها پشم به کار می‌رود نیز از این پارچه استفاده می‌شود. تولید سایبان مغازه، بالکن منازل، پارکینگ، سایبان چتری، چمدان، پتو، روکش قایق و وسایل نقلیه با این جنس پارچه از دیگر کاربردهای اکریلیک است.

با توجه به مکانیسم ریسندگی که پارچه‌های اکریلیک دارند می‌توان از آن‌ها جهت تولید پارچه‌های مشابه مثل پنبه استفاده کرد. الیاف اکریلیک به عنوان یکی از اجزاء سازنده الیاف کربن به کار می‌روند که برای کاربردهای صنعتی بسیار تقاضا دارند؛ اما به غیر از این مورد کاربرد صنعتی دیگری ندارند چون الیاف و پارچه‌های اکریلیک اشتعال‌پذیری بالایی دارند و نمی‌توان از آن‌ها برای محیط‌های صنعتی استفاده کرد.

یکی دیگر از کاربردهای مهم پارچه و الیاف اکریلیک به بافندگی ارتباط پیدا می کند. معمولا کسانی که تولیدات کشباف را به محصولات پشمی ارزشمند ترجیح می‌دهند، افرادی هستند که از اکریلیک برای پروژه‌های ارزان استفاده می‌کنند. هر چند که استفاده از اکریلیک به عنوان ماده کشباف، منتقدان قابل توجهی دارد، اما توانایی آن در حفظ رنگ و ارزان بودنش باعث شده تا یک موقعیت عالی در بازار کالاهای مختلف کشباف داشته باشد.

مطلب مرتبط  تفاوت بین پرده شید رول و شید سان اسکرین چیست؟

همچنین برای خرید اینترنتی پرده به این صفحه مراجعه کنید.

انواع پارچه اکریلیک | گروه پرده وراتی

مزایای استفاده از پارچه اکریلیک در پرده

به دلیل مقاومت بالایی که اکریلیک دارد، پرده‌های تولید شده از این جنس عمر زیاد و دوام بالایی دارند. نگهداری از آن‌ها ساده‌ست و این یک مزیت فوق‌العاده برای پرده محسوب می‌شود چون معمولا تمیز کردن پرده یک کار سخت و طاقت‌فرساست به خصوص اگر قرار باشد در فاصله زمانی کوتاه انجام شود.

لطافت اکریلیک باعث شده که پرده‌های تولید شده از آن بسیار نرم باشند و فرم ایستادگی آن بسیار زیباتر از سایر پارچه‌های دیگر باشد. جنس این پرده‌ها به‌گونه‌ای است که در برابر انواع لکه‌ها و چروک مقاومت بالایی دارند.

رنگ به‌کار رفته در پارچه اکریلیک ثابت است و هرچقدر که شسته شود بازهم کیفیت اولیه خود را حفظ می‌کند. همچنین مقاومتی که در برابر پرزدهی و سایش دارد محبوبیت آن را بیش از پیش کرده است.

پرده اکریلیک باعث جلوگیری از هدررفت انرژی و حفظ گرما می‌شود به خصوص در فصل زمستان؛ این پرده‌ها از ورود سرما به داخل منزل، محیط کار و… جلوگیری می‌کنند و مانند یک لایه محافظ، باعث حفظ گرمای فضای داخلی می‌شوند.

کسانی که علاقه‌مند به پارچه‌های پشمی هستند ولی نسبت به آن حساسیت دارند، اصولا طرفدار پروپا قرص این جنس می‌شوند چراکه همان کیفیت را دارد، با این تفاوت که باعث بروز حساسیت نمی‌شود.

اوایل تولید پارچه‌های اکریلیک تصور می‌شد که اجناس تولید شده از این پارچه، کیفیت و ارزش تولیدات الیاف طبیعی را ندارند؛ البته که برخی از پارچه‌های اکریلیک اولیه حساسیت‌زا بودند و راحتی کافی را نداشتند. به همین دلیل اغلب مردم پارچه‌ گوناگونی استفاده می‌کردند اما به مرور زمان و در فرآیند پارچه‌سازی کیفیت لازم به تولیدات اکریلیک در سفارش پرده پارچه‌ای بازگشته است.

مطلب مرتبط  پرده هازان چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

شستشوی پرده اکریلیک

برای شستن پرده اکریلیک یک نکته مهم را باید بدانید؛ اینکه هم آب سرد و هم آب بسیار گرم می‌تواند به پرده آسیب بزند. راه‌حل این است که برای شستن محصولات اکریلیک به خصوص پرده، باید از آب ولرم استفاده کنید چراکه تمام زیبایی پرده‌ها به جنس پارچه آن‌ها وابسته است و اگر پارچه آسیب ببیند جلوه اولیه آن از بین می‌رود.

شستن با آب سرد باعث سفت شدن و شستن آن با آب گرم باعث شل شدن پارچه می‌شود؛ هردو مورد هم برمی‌گردد به مواد به کار رفته در ساخت پارچه اکرولیک که از الیاف است.

نکته مهم بعدی در شستن پرده یا اجناس تهیه شده از اکرولیک این است که آن‌ها را با وسایلی از جنس دیگر نشورید. برای حفظ سلامت این پارچه‌ها بهتر است به تنهایی شسته شوند تا پرزهای لباس‌های دیگر روی اجناس اکریلیکی ظاهر نشوند.

ویژگی‌های پارچه اکریلیک | گروه پرده وراتی

در پایان

ما در این وبلاگ تلاش کردیم در مورد پارچه‌ اکریلیک، نوع ساخت، موارد به کار رفته در آن، کاربردها، پرده‌های اکریلیک و تمام نکات مربوط به آن صحبت کنیم. برای انتخاب پرده بهتر است ابتدا انواع پارچه پرده را بشناسید و متناسب با فضای خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *