پرده برقی چیست و 5 نکته مهم در هنگام خرید آن

پرده برقی چیست و 5 نکته مهم در هنگام خرید آن | گروه وراتی

در دنیای مدرن امروز تکنولوژی در پس هر وسیله ای در خانه قرار گرفته و موجب شده روشن و خاموش کردن بسیاری از اقلام موجود در یک خانه با یک کنترل و یک کلیک ساده انجام شود. یکی از وسایلی که این ویژگی خاص در آن اجرا شده پرده خانه است. در این مقاله به بررسی اینکه پرده برقی چیست و چه ویژگی هایی دارد خواهیم پرداخت و به نکاتی درباره خرید این نوع پرده مدرن خانگی اشاره می کنیم.

پرده برقی چیست؟

پرده برقی را یکی از انواع پرده مدرن خانگی می شناسند. پرده ای که شاید ظاهری شبیه به پرده‌های همیشگی داشته باشد اما علاوه بر اینکه در زیبایی دکوراسیون خانه تاثیرگذار است، با یک کنترل از راه دور باز و بسته می شود.

همانطور که یک پرده مدرن قرار است آرامش و آسودگی بیشتری برای ساکنین یک خانه داشته باشند، پرده برقی یا پرده اتومات نیز همین کار را انجام می دهد.

قابلیت کنترل باز و بسته شدن پرده از راه دور موجب شده پرده برقی را یکی از از لازمه های یک خانه هوشمند بدانند چرا که حتی می توان کنترل آن را به یک اپلیکیشن موبایل سپرد و به طور کلی از روی تلفن همراه آن را کنترل کرد. در چنین مواقعی لقب پرده هوشمند به این نوع پرده ها داده می شود.

پرده برقی چیست؟ | گروه وراتی

روش های کنترل پرده اتوماتیک (اتومات) چیست؟

اگرچه در ابتدا تصور می شود پرده برقی فقط با یک دستگاه جانبی همانند ریموت، کنترل می شود اما هوشمندی این نوع پرده فراتر از این هاست.

کنترل با ریموت

ساده ترین حالت یک پرده برقی، کنترل آن توسط یک ریموت است. در این حالت، ساده ترین نوع موتور کنترلی روی پرده نصب می شود.

یک دستگاه سبک که در پشت پرده قرار می گیرد و به هیچ وجه قابل رویت نیست. این دستگاه ها اغلب با باطری لیتیومی کار می کنند و در برخی مواقع نیز قابل شارژ هستند.

معمولا باطری یک موتور کنترل پرده اتومات 6 ماه تا 1 سال عمر می کند. هرچند طول عمر آن تا حدودی به میزان استفاده شما و اینکه چقدر پرده انتخابیتان سنگین است بستگی دارد.

برخی از انواع دستگاه های موتور پرده اتوماتیک، برقی هستند اما انتخاب آن ها به این بستگی دارد که تا چه اندازه پریز برق به پنجره و جایی که پرده را نصب می کنید نزدیک باشد. هرچند معمولا برای خانه هایی که کودک یا حیوان خانگی دارند توصیه نمی شود چرا که ممکن است حین بازی با سیم آن برخورد کنند و برایشان خطرناک باشد.

کنترل با اپلیکیشن موبایل

اگرچه کنترل با ریموت به اندازه کافی یک پرده را هوشمند می سازد اما در خانه های هوشمند همه چیز به یک دستگاه، یعنی تلفن همراه، متصل است.

اینکه پرده برقی انتخابی شما قابلیت کنترل با اپلیکیشن موبایل را داشته باشند بستگی به برند انتخابی شما دارد. اگر تاکید دارید که چنین قابلیتی وجود داشته باشد حتما با فروشنده درباره آن مشورت کنید.

در چنین مواقعی، فقط کافیست یک اپلیکیشن به روی تلفن همراه خود نصب کنید و دیگر یک پرده هوشمند در اختیار دارید که باز و بسته شدن آن با یک گزینه روی موبایلتان انجام می شود.

اما تنها هوشمندی یک پرده هوشمند به باز و بسته شدن آن توسط اپلیکیشن موبایل ختم نمی شود. این امکان وجود دارد که تنظیم کنید پرده اتاق چه زمانی بسته یا باز شود. در این صورت دیگر حتی نیازی به کنترل شما نخواهد بود.

مطلب مرتبط  پرده هازان چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

بعنوان مثال اگر دوست دارید صبح ها با تابش نور خورشید روی صورتتان بیدار شوید می توانید تنظیم کنید در ساعت خاصی از صبح پرده به کنار برود.

کنترل پرده با دستورات صوتی

یکی دیگر از قابلیت های پرده برقی یا پرده هوشمند کنترل آن با دستوران صوتی است. در این صورت حتی نیازی نیست به دنبال ریموت یا حتی تلفن همراه خود برای کنترل پرده بگردید بلکه کافیست با دستورات صوتی که قبلا در سیستم ثبت کرده اید نسبت به کنترل باز و بسته بودن پرده اقدام کنید.

در این صورت می توانید پرده هوشمند خانه خود را به اسپیکرهای هوشمند نظیر گوگل هوم یا Amazon Echo Dot متصل کنید و در نهایت دستور صوتی شما توسط این دستگاه ها اجرا می شود.

وجود چنین دستگاه های هوشمندی در خانه های هوشمند عجیب نیست چرا که کنترل صوتی بسیاری از دستگاه های خانه توسط آن ها انجام می گیرد.

مزایای پرده برقی چیست؟

دانستن اینکه پرده اتوماتیک چه مزایا و معایبی دارد می تواند به شما کمک کند بفهمید آیا این نوع پرده مناسب شماست یا خیر. مزایای پرده برقی شامل موارد زیر می شود:

آسایش و راحتی

باز و بسته شدن پرده ها با کنترل از راه دور با کمترین صدا همراه است. این یعنی هیچکس متوجه بسته شدن پرده ها نمی شود. علاوه بر اینها، برای دکوراسیون هایی که در آن پرده پشت مبلمان یا یک وسیله سنگین دیگر قرار می گیرد، باز و بسته کردن آن برای ساکنین کمی دشوار است اما با پرده برقی این کار بدون دردسر ممکن می شود.

اما همه چیز به این دو مورد ختم نمی شود بلکه بسیاری از پرده های برقی که در دو لایه طراحی شده اند جلوی سر و صدای خارج از خانه را نیز گرفته و تا حد زیادی انرژی داخل خانه را حفظ می کنند.

مزایای پرده برقی چیست؟ | گروه وراتی

امنیت و حفظ حریم خصوصی

درست است که شما با وجود یک پرده برقی می توانید بدون نیاز به بلند شدن از جایتان خانه تان را از دید افراد خارج از خانه محفوظ بدارید اما یک قابلیت خاص دیگر این نوع پرده که می تواند امنیت خانه شما را تضمین کند تنظیمات خودکار باز و بسته شدن آن است.

اگر برای یک سفر چند روزه خانه را ترک کردید و نگرانید کسی متوجه عدم حضور شما شده و برای سرقت به خانه شما بیاید می توانید طوری تنظیم کنید تا در طول روز به طور خودکار پرده ها باز و بسته شوند و طوری به نظر برسد که شما خانه هستید.

بیدار شدن با ساعت طبیعی

بیدار شدن با ساعت کوکی و قطع کردن مداوم صدای آلارم موبایل چیزی است که بسیاری با آن مواجه هستند. اما بیدار شدن با نور طبیعی خورشید را نمی توان کاری کرد.

در چنین مواقعی تنظیم کردن ساعت باز شدن پرده اتاق می تواند به بهتر بیدار شدنتان کمک کند چرا که هیچ چیز بهتر از بیدار شدن با ساعت طبیعی زمین نیست. فقط کافیست ساعتی که می خواهید بیدار شوید را در تنظیمات برنامه پرده هوشمند خود وارد کنید و شب را در تاریکی مطلق به خواب بروید.

مناسب برای افراد سالمند و کم توان

شاید کنار زدن پرده ها کار دشواری به نظر نرسد اما افرادی که دردهای مضمن در دست و پا دارند یا توانایی حرکتیشان کمتر از حد معمول است، این کار برایشان به یک چالش تبدیل می شود.

مطلب مرتبط  مجلات مد درباره ترند های پرده در سال 2022 چه میگویند

در چنین حالتی استفاده از یک پرده اتوماتیک یا پرده هوشمند می تواند یک چالش بزرگ را کنار بزند و زندگی را برای بسیاری از افراد ساده تر کند. آن ها به راحتی می توانند بسیاری از کارهای روزمره خود را با دستورات صوتی انجام دهند و تاریک و روشن کردن طبیعی فضای خانه نیز یکی از این دستورات خواهد بود.

پرده هوشمند | گروه وراتی

معایب پرده اتوماتیک چیست؟

همانند هر وسیله دیگری، پرده های برقی نیز معایبی دارند. از جمله:

هزینه نصب و راه اندازی

بدون شک هزینه اولین چیزی است که موجب می شود کسی یک پرده اتوماتیک را انتخاب نکند. چرا که این نوع پرده یک هزینه اضافه بابت نصب و خرید دستگاه برقی کردن پرده دارد.

هرچند انواع پرده برقی موجود در بازار با کارایی ها و ویژگی های مختلفی که دارند در قیمت های متفاوتی نیز عرضه می شوند بنابراین بهتر است پیش از اینکه برای خرید پرده اتوماتیک بروید بودجه خود برای خرید پرده را مشخص کنید تا ببینید با این بودجه چه گزینه هایی برای خرید دارید.

نگهداری و مراقبت

یکی دیگر از دغدغه‎ هایی که با خرید پرده برقی ممکن است بوجود بیاید نحوه نگهداری و مراقبت از آن است. در هر حال این نوع پرده یک موتور دارد که ممکن است از کار بیفتد و تعمیر آن نیز کار شما نیست.

این نکته را در نظر داشته باشید که در صورتی که متوجه شدید پرده برقی شما از کار افتاده، خودتان نسبت به تعمیر آن اقدام نکنید بلکه حتما از متخصص این کار بخواهید نسبت به تعمیر یا تعویض آن به شما کمک کند چرا که ممکن است یک اشتباه شما موجب شود هزینه کوچکی که قرار است بابت تعمیر بدهید به یک هزینه هنگفت تبدیل شود.

5 نکته که باید پیش از خرید پرده برقی در نظر بگیرید

حال که با مزایا و معایب پرده اتوماتیک آشنا شدید و تصمیم به خرید آن گرفتید بد نیست چند نکته را هنگام خرید پرده برقی در نظر بگیرید.

5 نکته که باید پیش از خرید پرده برقی در نظر بگیرید | گروه وراتی

کیفیت و مقاومت

وقتی قرار است هزینه بالایی بابت خرید چیزی بپردازید بدون شک کیفیت و مقاومت آن برایتان اهمیت بالایی دارد چرا که به خرید آن وسیله برای طولانی مدت فکر کرده اید و دوست ندارید خیلی زود به زود برای تعمیر یا حتی تعویض آن مجدد هزینه کنید.

بنابراین، هنگام خرید پرده برقی اصلی ترین چیزی که باید به کیفیت آن توجه کرد موتوری است که قرار است پرده را کنترل کند.

به این فکر کنید آیا موتوری که تهیه می کنید توانایی تحمل وزن پرده انتخابی شما را دارد؟ برخی موتورها وزن خاصی از پرده را تحمل می کنند و اگر سنگینی بیشتری را متحمل شوند زود از کار می افتند. آیا سر و صدای زیادی ایجاد می کند؟

گارانتی تعویض

شاید گارانتی تعویض پرده اتوماتیک کمی هزینه بالاتری برایتان داشته باشد اما حتما به آن توجه کنید چرا که ارزشش را دارد. در هر حال شما قرار است دستگاه هایی را برای کنترل پرده تهیه کنید که پیچیدگی های خاص خودشان را دارند.

بنابراین دانستن اینکه اگر زمانی هر یک از آن ها از کار افتاد شما پشتیبان برای تعمیر یا تعویض آن دارید می تواند اطمینان شما نسبت به خرید پرده برقی را بالاتر ببرد.

مطلب مرتبط  معرفی انواع پرده مدرن و نقشی که در زندگی امروز دارد

مکانیزم پرده برقی

شاید کمی گیج شده باشید که مکانیزم پرده اتوماتیک چیست؟ در حقیقت سه گزینه برای فعال کردن و به کار افتادن پرده های برقی وجود دارد: پریز برق، باطری، انرژی خورشیدی. بدون شک پرده هایی که با باطری کار می کنند اقتصادی ترین گزینه هستند و انرژی خورشیدی هم بدون شک سازگارترین گزینه با طبیعت است.

در کنار این دو، گزینه پریز برق شاید ساده ترین گزینه باشد اما گاهی اوقات وجود سیم در دکوراسیون داخلی خانه تاثیر می گذارد و شاید فضا را کمی شلوغ به نظر برساند. هرچند انتخاب بین این سه به شما بستگی دارد که به دنبال گزینه کم هزینه، با کارکرد راحت یا سازگار با محیط زیست هستید.

محل قرار گرفتن پرده برقی

همه ما می دانیم پرده ها برای پوشاندن پنجره به کار می روند. پس محل قرار گرفتن آن چه تاثیری در انتخاب پرده برقی دارد؟ اینجاست که به گزینه موتور پرده برقی و نوع پرده ای که در نظر داریم می رسیم.

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد وزن پرده و نوع موتور پرده برقی باید با هم سازگار باشند. از سوی دیگر باید فضای کافی برای نصب موتور پرده برقی وجود داشته باشد.

پس اینکه کرکره یا پرده شما تا چه حد به پنجره نزدیک است یا از چه نوع میل پرده ای برای نصبشان استفاده شده می تواند به روی انتخاب نوع موتور و نوع پرده برقی تاثیر داشته باشد.

نحوه تمیز کردن پرده

آیا قرار است برای تمیز کردن پرده برقی اتاقتان آن را از جا در بیاورید یا می توانید با یک بخارشوی آن را هفتگی تمیز کنید؟ آیا تجهیزات کافی برای این کار دارید؟ اگر پرده را از جای خود در بیاورید آیا مجدد قادر به نصب آن هستید؟

همه این ها مواردی هستند که باید پیش از خرید پرده برقی در نظر بگیرید چرا که تمیز کردن پرده یکی از مهم ترین نکات در خانه ها به شمار می رود و نمی توان بدون توجه به آن نسبت به خرید هر نوع پرده ای اقدام کرد.

سخن نهایی

همه ما دوست داریم همگام با دنیای مدرن پیش برویم و از جدیدترین امکانات استفاده کنیم. چه بخواهد به خرید جدیدترین نوع تلفن همراه ختم شود چه استفاده از تکنولوژی خانگی. با دانستن اینکه پرده برقی چیست و چطور می توان بهترین استفاده را از آن برد شاید به این نتیجه برسید که خرید این نوع پرده مدرن و هوشمند برای خانه تان ارزشش را دارد.

برای آسایش و راحتی بیشتر و تبدیل کردن خانه تان به یک خانه هوشمند، بدون شک خرید پرده هوشمند خواهد بود. اما فراموش نکنید همیشه پیش از خرید، کاملا تحقیق کنید و اطلاعات لازم را در نظر گرفته و از فروشنده بپرسید.

گروه پرده وراتی ارائه دهنده ی برترین انواع پرده مدرن و کلاسیک است. شما در وراتی میتوانید پس از دریافت مشاوره تخصصی جهت خرید و سفارش پرده اداری، تجاری، هتلی، مسکونی و … از مشاوران ما در مورد امکان برقی کردن هر یک از پرده ها نیز سوال کنید. کافیست از طریق شماره تماس های مجموعه و یا واتس اپ با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *