پرده بیمارستانی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

پرده بیمارستانی

پرده‌ها، چه بعنوان پوشش پنجره‌ها چه جداکننده تخت بیمارها در بیمارستان نقش بسیار مهمی دارند چرا که در هر دو حالت آرامش بیشتری را برای فرد بیمار ایجاد خواهند کرد. اما پرده بیمارستانی یک پرده ساده همانند پرده‌هایی که در خانه یا محیط اداری استفاده می‎کنید نیست بلکه باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد چرا که همانقدر که می‌تواند آرامش بیمار را تضمین کند، در صورت آلوده شدن ممکن است خطراتی را نیز بهمراه داشته باشد.

استانداردهای پرده بیمارستانی چیست؟

یک پرده بیمارستانی باید با در نظر گرفتن چه شرایطی انتخاب شود؟ با توجه به اینکه هم به پرده‌ای که به پنجره اتاق‌ها نصب می‌شود پرده بیمارستانی گفته می‌شود هم پرده‌ای که بین بیماران کشیده می‌شود، برخی از استانداردهایی که یک پرده بیمارستانی باید داشته باشد شامل موارد زیر می‌شود:

حریم شخصی بیماران را حفظ کند

فرقی نمی‌کند در یک اتاق اختصاصی باشد یا در اورژانس بیمارستان که تخت‌های کنار هم قرار گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که پرده بیمارستانی ایفا می‌کند ایجاد حریم خصوصی برای بیماران است. چه بخواهد با پوشاندن پنجره باشد چه جدا کردن تخت‌ها از یکدیگر. بنابراین پرده نباید خیلی نازک باشد که آنسوی آن مشخص شود و نه خیلی سنگین باشد که باز و بسته کردن آن دشوار باشد.

علاوه بر این مساله، پرده‌ای که بیماران را از هم جدا میسازد تمرکز و کاری که پزشکان انجام می‌دهند را نیز بالاتر می‌برد. بنابراین باید طوری باشد که این فضای امن و آرام هم برای بیمار هم برای پزشک فراهم شود.

حریم شخصی بیماران را حفظ کند | گروه پرده وراتی

آنتی باکتریال باشد

مهم‌ترین فاکتوری که یک پرده بیمارستانی باید داشته باشد، آنتی باکتریال بودن است. محیط بیمارستان باید محیطی تمیز و بدون آلودگی باشد. پرده آنتی باکتریال مخصوص چنین فضایی طراحی می‌شود و هیچگونه گرد و غبار و آلودگی‌های عفونی روی آن نمی‌نشیند بنابراین عاری از هر نوع میکروب و ویروس خواهد بود.

مطلب مرتبط  پرده رومن چیست؟ | هر آنچه باید قبل از خرید پرده رومن بدانید

پس نگرانی از انتقال بیماری از این طریق وجود نخواهد داشت. یک پرده آنتی باکتریال میبایست ضد بو و ضد لک نیز باشد چرا که در طول روز ممکن است در معرض داروها و مواد مختلفی قرار بگیرد و اگر چنین ویژگی نداشته باشد خیلی زود چهره کثیف و آلوده‌ای به خود میگیرد و همین موجب می‌شود دیگر فضای بیمارستان ایمن و پاک به نظر نرسد.

فضای آرامی برای استراحت بیماران فراهم کند

بیمارستان جاییست که در آن افراد زیادی نیاز به آرامش و استراحت دارند. بنابراین نه تنها باید نور اتاقشان کم باشد که راحت بخوابند بلکه باید از سر و صدای بیرون نیز تا حد زیادی در امان بمانند. بنابراین مهم است که پرده آنتی باکتریال که برای اتاق‌ها انتخاب می‌شود همانند انواع پرده بلک اوت در طول روز از ورود نور جلوگیری کرده و عایق صدا نیز باشد.

در این صورت با بسته بودن پرده‌ها، بیماران در آرامش بیشتری قرار گرفته و با سرعت بالاتری بهبود خواهند یافت. این نکته را در نظر بگیرید که سر و صدا و هیاهوی بیرون ممکن است برای برخی افراد استرس زا باشد به همین جهت باید به عایق صدا بودن پرده و دوجداره بودن پنجره‌ها حتما توجه شود.

حریم شخصی بیماران را حفظ کند | گروه پرده وراتی

پرده بیمارستانی باید ضد حریق باشد

در بیمارستان وسایل برقی پزشکی متعددی وجود دارد که برخی از آن‌ها ممکن است با پرده اصطحکاک ایجاد کنند. برای اینکه این احتمال به صفر برسد و هیچ ترسی بابت جابه جایی این وسایل پزشکی وجود نداشته باشد، باید پرده آنتی باکتریال که بعنوان پرده بیمارستانی استفاده می‌شود حتما ضد حریق باشد تا ایمنی بیماران بیش از پیش تضمین شود.

یکی از نکاتی که هنگام انتخاب پرده بیمارستانی جهت جداسازی تخت‌ها در نظر گرفته می‌شود، توری بودن قسمت فوقانی پرده است. این کار به این دلیل انجام میشود که در صورت بروز آتش، آبپاش‌های سقفی با قدرت بیشتری بتوانند آتش را خاموش کنند. علاوه بر اینها، این قسمت توری می‌تواند به در جریان قرار گرفتن هوا نیز کمک کند.

مطلب مرتبط  همه چیز درباره پرده پانچی | کاربرد | مزایا | معایب

چطور رنگ پرده بیمارستانی انتخاب می‌شود؟

بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند به اندازه کافی روحیه پایینی دارند چرا که در هر حال یک بیماری را سپری می‌کنند و استرس زیادی خواهند داشت. به همین جهت در بسیاری از بیمارستان‌ها به روحیات بیماران توجه ویژه می‌شود و این کار با چیدمان اتاق و پرده‌ای که انتخاب می‌شود انجام می‌گیرد.

علاوه بر نکات بهداشتی که برای انتخاب پرده بیمارستانی به آن‌ها اشاره شد، اینکه پرده چه رنگی داشته باشد نیز اهمیت دارد. در بیمارستان‌ها در اغلب مواقع از پرده‌های تک رنگ استفاده می‌شود تا طرح‎های خاص و عجیب، برای بیماران ذهنیتی پیچیده ایجاد نکند.

هرچند این بدین معنا نیست که پرده آنتی باکتریال هرگز در طرح و نقش‌های مختلف تولید نمی‌شود. بلکه با در نظر گرفتن شرایط خاص، می‌توان چنین پرده‌هایی نیز برای بیمارستان انتخاب کرد. همانند پرده اتاق‌های بخش کودکان که معمولا رنگارنگ‌تر از سایر بخش‌ها انتخاب می‌شوند.

معمولا رنگ‌هایی که برای پرده بیمارستانی انتخاب می‌شود با توجه به شرایط بیماران آن بخش است. بعنوان مثال شاید اغلب در بخش زنان پرده صورتی یا پرده‌های رنگ ملایم همین طیف رنگی را ببینید، پرده‌های سبز و آبی نیز از جمله رنگ‌هایی هستند که زیاد در بیمارستان‌ها به چشم می‌خورند.

هر دو این رنگ‌ها در دسته بندی رنگ‌های آرامش بخش قرار می‌گیرند و می‌توانند منجر به داشتن خوابی آرام‌تر شوند. علاوه بر اینها با توجه به اینکه اغلب دیوارها و وسایل بیمارستان سفید هستند، انتخاب یک رنگ که این یکپارچگی را در هم بکشند و در عین حال ناآرامی در فضا ایجاد نکند اهمیت بالایی دارد.

مطلب مرتبط  8 مدل پرده اداری جدید 2024

از هر رنگی که موجب اذیت شدن چشم‌ها شود، همانند رنگ‌های خیلی پررنگ یا فسفری یا رنگ‌هایی که تنش ایجاد می‌کنند مثل نارنجی و قرمز، در بیمارستان استفاده نمی‌شود.

چطور رنگ پرده بیمارستانی انتخاب می‌شود؟ | گروه پرده وراتی

مراقبت و شستشوی پرده آنتی باکتریال به چه شکل است؟

معمولا توصیه می‌شود پرده‌هایی که بعنوان جداکننده تخت‌ها استفاده میشوند زودتر از پرده‌های پنجره‌ها شسته شوند چرا که معمولا بیشتر در معرض گرد و غبار و آلودگی هستند و بیماران بیشتری در طول روز با آن‌ها برخورد می‌کنند.

هرچند این مساله تا حد زیادی به بودجه بیمارستان بستگی دارد ولی هر زمان که این پرده‌های بیمارستانی برای تمیز شدن منتقل شوند باید حتما با آب داغ و ضدعفونی کننده شسته شوند تا هر گونه آلودگی از آن خارج شود. همچنین پس از شستشو و خشک شدن پرده نیز یک مرحله باید جرم‌زدایی شود.

این مرحله با قرار دادن پرده‌ها در معرض بخار انجام می‌گیرد. وقتی پرده‌ها با بخار مجددا شسته شوند دیگر تضمین وجود دارد که در آن‌ها هیچ آلودگی وجود ندارد و آماده نصب مجدد در سر جایشان هستند.

سخن پایانی

انتخاب پرده یک کار پرچالش است حال اگر آن مکان بیمارستان باشد انتخاب سخت است، چرا که همه چیز به نصب کردن یک پرده ساده به پنجره‌ها ختم نمی‌شود بلکه این پرده با توجه به قرار گرفتن در بهداشتی‌ترین محیط باید شرایط و استانداردهای خاص خودش را داشته باشد. به همین جهت است که حتما از پرده آنتی باکتریال بعنوان پرده بیمارستانی استفاده می‌شود تا هیچ خطری، از جمله انتقال ویروس یا بیماری‌های مختلف، برای بیماران و مراجعین بیمارستان وجود نداشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *