پرده هازان چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

پرده هازان چیست | گروه پرده وراتی

برای کسانی که تصمیم به تغییر دکوراسیون پرده منزل خود گرفته‌اند، سؤالات زیادی در مورد طرح‌ها و محصولات مطرح می‌شود و یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که پرده هازان چیست ؟ چرا چنین نامی برای آن انتخاب شده و اصلاً شامل چه دسته‌بندی‌ها و چه طرح‌هایی در بازار است؟

پارچه پرده هازان، امروزه یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین محصولاتی است که هم برای پنجره‌ها و هم برای ورودی درب مورداستفاده قرار می‌گیرد. این پرده کیفیت ساخت خوبی دارد و معمولاً در طراحی دکوراسیون، می‌تواند میانه‌ای از سبک مدرن و کلاسیک را برای شما به ارمغان بیاورد. از طرفی نه به‌اندازه پرده‌های مخمل محیط را تاریک کرده و نه آن‌قدر روشن است که مثل توری، نشت نور کاملاً مشهود باشد. با این تفاسیر می‌توان گفت که امروزه مدل‌های گسترده‌ای از دوخت از جمله: بندکی، رومن شید، پانچ ونیز از آن عرضه می‌شوند. در ادامه بیشتر در مورد این که پرده هازان چیست و چه مشخصه‌هایی دارد صحبت خواهیم کرد.

پرده هازان چیست | گروه پرده وراتی

پارچه هازان

پارچه پرده هازان، به دلیل کیفیت ساخت بسیار بالا، تبدیل به یک انتخاب ثابت در بازار در طول دو سال اخیر شده است، این پارچه استحکام بالایی دارد، ضخیم است و به همین منوال، پس از نصب نیز به‌خوبی فرم و شیک‌بودنش را حفظ می‌کند.

هازان در لغت و به زبان ترکی، به معنای خزان بوده اما اساساً در بازار و صنعت، در مورد جنسی از پارچه خواهد بود که در بافت آن از 50 تا 70 درصد الیاف پنبه، نخ واستفاده می‌گردد. همین‌طور باقی این محصول نیز می‌تواند الیاف مصنوعی باشد.

دلیل استفاده از بافت مصنوعی در پرده هازان چیست؟ دقت کنید که استفاده کامل از الیاف طبیعی نشان از کیفیت یک محصول نمی‌دهد، بلکه رنگ‌پذیری و طرح‌دادن آن را تحت‌تأثیر قرار داده و ازاین‌رو باعث می‌شود که پس از شستشو به‌راحتی دچار خرابی و نقص در بافت شود. می‌توان گفت که در نهایت، منشأ اصلی اولین نسل از پرده‌های هازان، کشور ترکیه است؛ عموماً هم مدام در مورد کیفیت پرده هازان ترک سوال می‌شود، البته در ایران نیز پارچه‌هایی با همان سطح کیفیت تولید می‌شوند.

پرده هازان چیست؟

کتان هازان، یک‌پارچه ریزبافت با تراکم بسیار عالی و جذابیت بصری فوق‌العاده است. برای دوخت پرده‌های هازان از آن استفاده شده و دوام و طول عمر فوق‌العاده بالایی دارد. این پرده در دسته‌بندی مدل‌های چاپی قرار می‌گیرد و همان‌طور که پیش‌ازاین هم اشاره شد، در 50 الی 70 درصد آن از الیاف طبیعی استفاده می‌گردد.

مطلب مرتبط  پرده برقی چیست و 5 نکته مهم در هنگام خرید آن

اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده است پرده هازان در بازار دنیا محبوب شود، استفاده از تراکم بالا نسبت به متراژ، درصد چگالی استاندارد وزنی و البته نرمی و لطافت است؛ ظاهر بی‌نظیر پرده هازان، یکی دیگر از ارکان موفقیت و امتیاز ویژه فروش آن در بازار است. شما می‌توانید بدون محدودیت از پرده هازان در هر شرایطی که می‌خواهید استفاده کنید.

هیچ توضیح دقیقی در مورد منشأ اولیه تولید این پارچه در مقالات و منابع وجود ندارد، اما به‌هرحال انتظار می‌رود بر اساس اسمی که در نظر گرفته شده، یک‌پارچه مربوط به سبک دیزاین کشورهای آسیایی باشد.

پرده هازان مناسب چه مکانی است؟

دقت کنید که شما می‌توانید انواع پرده‌های هازان را بر اساس نیاز خود در ابعاد متفاوت و با استفاده از انواع میله پرده آن را تهیه کنید. هماهنگ‌سازی پرده با مبلمان، ست‌کردن با طرح کوسن روی مبل، فرش واز جمله اصلی‌ترین ایده‌هایی است که می‌توانید در هنگام انتخاب رنگ از آن‌ها پیروی کنید.

و سوال مهم دیگر، دامنه استفاده پرده هازان چیست؟ آیا می‌توان از آن در تمامی دیزاین‌ها و دکوراسیون استفاده کرد؟ پاسخ به این سوال تا حد زیادی آسان است.

در درجه اول، باید بدانید که پارچه پرده هازان سازگاری حداکثری با هر سبک دیزاینی را دارد؛ می‌توانید طرح‌های مدنظر خود را روی آن چاپ کرده و یا نمونه‌های آماده را با بهترین کیفیت خریداری کنید.

پرده‌های هازان امکان استفاده در:

  • آپارتمان‌ها، واحدهای مسکونی کوچک و بزرگ
  • ساختمان‌های ویلایی
  • اتاق کودک و بزرگسالان
  • اتاق‌های اداری، ساختمان‌های تجاری و صنعتی
  • تراس‌ها و بالکن‌ها
  • ورودی‌ها و همین‌طور پنجره‌های تمام‌قد با ارتفاع‌های مختلف تا 300 سانتی‌متر

را خواهند داشت. ضمن این که شما می‌توانید پرده هازان را در دیزاین‌های سبک کلاسیک تا مدرن و مینیمال اجراء کنید، همچنین این پارچه پرده هازان را به عنوان پرده پذیرایی هم میشه استفاده کرد. البته پیشنهاد می‌شود که در مورد طراحی داخلی سنتی به سراغ گزینه‌های دیگر مانند پرده‌های سلطنتی بروید. مزیت مهم پارچه‌های مورداستفاده در سبک پرده هازان این است که به‌راحتی امکان چاپ انواع طرح‌های مخصوص کودک، المان‌ها و سبک‌های آبرنگی ورا دارند. برای درک بهتر این موضوع کافی است که عبارت: طرح‌های پرده هازان را جستجو کنید، می‌بینید که هیچ محدودیتی در اجرای این طرح‌ها وجود ندارد.

سبک‌های مختلفی از مدرن، کلاسیک، تک‌رنگ، کودکان، مناسب نوجوانان، دختران، اتاق بزرگسالان ودر بازار پرده‌های هازان عرضه شده است و به‌عنوان یک پرده برای بخش‌های محدودتر خانه، (ترجیحاً غیر از کل پذیرایی) می‌توان به آن اعتماد کرد.

مطلب مرتبط  نکات مهم در انتخاب پرده برای آشپزخانه

پرده هازان چیست | گروه پرده وراتی

پرده هازان چه مزایایی دارد؟

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت پرده هازان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • در درجه اول باید بدانید که پارچه پرده هازان، دوام و طول عمر بالایی دارد.
  • بافت آن بسیار لطیف است و در نگاه اول، حس لوکس بودن را القا می‌کند.
  • علاوه‌برآن، به شکل کاملاً عالی، خیلی خوش‌فرم در موقعیتی از خانه شما و در دکوراسیون قرار می‌گیرد و در هنگام باز و بسته‌بودن پنجره، یا بستن پرده، کاملاً زیبا و چشم‌نواز است.
  • درصورتی‌که اقدام به استفاده از پرده هازان کنید، نیازی به استفاده از سرب پرده نخواهید داشت.
  • به‌راحتی می‌توان بسته به نیاز و سلیقه، طرح‌های مختلفی را روی پارچه پرده هازان اجرا کرد.
  • عایق نوری آن هم تعادل را برقرار می‌کند و هم برای جلوگیری از ورود حرارت، برودت و گردوغبار بهترین گزینه است. میزان عبور نور از این پرده تا حدود 30 درصد خواهد بود.
  • همین‌طور به دلیل سطح تنوع فوق‌العاده بالای پارچه پرده هازان، می‌توان به‌راحتی آن را با هر سبک از دکوراسیون، از جمله مدرن، کلاسیک و خاص، مینیمال وهماهنگ‌سازی کرد.
  • می‌توان گفت که پرده هازان، صرفاً به استفاده در خانه، آپارتمان و یا سازه‌های مسکونی محدود نیست و حتی کاربری اداری و تجاری نیز دارد.
  • این پرده از نظر قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه است. هزینه خرید و دوخت پرده هازان نسبت به سایر محصولات به‌مراتب بهتر است.

پرده هازان چه معایبی دارد؟

با تمامی تفاسیر، اگر سوال دیگری برای شما ایجاد شده و آن هم این است که معایب و مشکلات پرده هازان چیست؟ باید بگوییم که:

این پرده کم‌تر امکان تغییر و برش مجدد دارد و اگر از نظر ارتفاع، برای آن پرتی در نظر گرفته نشده باشد، به طبع، به‌هیچ‌عنوان قابلیت تغییر ندارد.

به‌هرحال حس پرده‌های سلطنتی و سبک‌های کلاسیک و سنتی را در آن‌ها نخواهید دید و این پرده‌ها، از لحاظ طراحی، می‌توان گفت که گزینه‌ای جمع‌وجور و ارزان‌قیمت محسوب می‌شوند.

اگر علاقه‌مند به ست‌کردن پرده‌ها با مبلمان کلاسیک و سلطنتی، دیزاین‌های خیلی لوکس وهستید، پیشنهاد کلی این است که به سراغ گزینه‌های دیگر بروید.

دوخت پرده هازان باید بادقت عمل بالایی انجام گردد؛ در غیر این صورت، بخصوص در پنجره‌های بزرگ، به‌خوبی خودشان را نشان نمی‌دهند.

همین‌طور ممکن است سطح کیفیت پارچه پرده هازان که در بازار توسط برندها و فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌شود یکسان نباشد، این به دلیل استفاده بیشتر از الیاف و ترکیبات مصنوعی و درصد استفاده کم‌تر از بافت‌های طبیعی مانند پنبه و نخ است. ازاین‌رو حتماً در هنگام خرید پرده هازان، نسبت به کیفیت و ترکیبات متریال حساس باشید.

مطلب مرتبط  چه نوع پرده‌ای مناسب تراس است؟

در خرید پرده هازان به چه نکاتی توجه کنیم؟

درصورتی‌که با تمامی این توضیحات، قصد خرید پرده هازان در بازار را دارید، باید دقت کنید که اصلی‌ترین مسئله در مورد انتخاب آن، تناسب میزان الیاف طبیعی و مصنوعی است. همان‌طور که اشاره کردیم، می‌تواند 50 تا 70 درصد از بافت، طبیعی و بخش دیگر، الیاف مصنوعی باشد که به جلوگیری از چروک شدن و رنگ‌پذیری آن کمک می‌کند.

علاوه‌برآن، هرچه جنس هازان مورداستفاده در پرده بهتر باشد، کیفیت طرح آن نیز افزایش خواهد یافت. DPI و تراکم چاپی نیز طرح مدنظر شما را زیباتر می‌کند.

از یک‌سوی دیگر، حتماً ارتفاع پرده هازان را بادقت انتخاب کنید و مطمئن شوید که اندازه‌گیری‌ها در ارتفاع و عرض را به‌درستی انجام داده‌اید، پرده هازان باکیفیت، باید به‌خوبی شکل خود را حفظ کرده و دچار حالت آشفتگی بخصوص از ناحیه‌ای که به ریل یا پانچ متصل می‌شود نگردد.

پرده‌های هازان اساساً در پذیرایی به‌صورت سرتاسری مورداستفاده قرار نمی‌گیرند.

فراتر از این موضوع، اگر انتخاب رنگ پرده هازان برای شما دغدغه است و به این مسئله فکر می‌کنید که جذاب‌ترین رنگ مناسب پرده هازان چیست؟ باید بگوییم که می‌توانید برای همسان‌سازی، از طرح روی کوسن مبلمان، رنگ خود مبل، فرش و همین‌طور دیزاین تابلوها، دیوار واستفاده کنید.

پرده هازان چیست | گروه پرده وراتی

سخن پایانی

اگر قصد خرید پرده هازان برای پذیرایی، اتاق‌ها، دفاتر، محیط‌های اداری، اتاق کودک ورا دارید، باید بدانید که سطح گسترده‌ای از تنوع برای این پارچه در نظر گرفته شده و می‌توان آن را به سبک‌های مختلف اجرا کرد.

در این مقاله، به بررسی این که پرده هازان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد پرداختیم؛ همین‌طور به این موضوع اشاره کردیم که این محصول کیفیت ساخت فوق‌العاده بالایی دارد، به‌راحتی با هر سبک دیزاینی که مدنظرتان است هماهنگ می‌شود و سطح تنوع آن مانند پرده شید بسیار گسترده است. امکان اجرای پرده هازان به‌صورت پانچ، ریلی ووجود دارد و در زمان شستشو، به‌راحتی پس از خشک‌کردن به روش استاندارد به حالت اولیه بازمی‌گردند. دوام بالا، یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های پرده هازان در کنار قیمت منطقی در مقایسه با سبک‌های کلاسیک و سلطنتی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *