بررسی کامل پرده کتان و کاربردهای آن

بررسی کامل پرده کتان + مزایا و معایب آن | گروه پرده وراتی

پرده های پارچه ای هنوز محبوب ترین نوع پرده در خانه ها هستند که با توجه به رنگ و طرح متنوعی که دارند به راحتی با هر نوع دکوراسیونی هماهنگ می شوند. اما همانقدر که انتخاب رنگ و طرح ممکن است بسیار ساده باشد، انتخاب جنس پارچه برای پرده خانه با چالش بیشتری همراه است چرا که پرده های پارچه ای نیز در انواع مختلفی موجود هستند که هرکدام مزایا و معایبی دارند. یکی از پرکاربردترین آن ها پرده کتان است. اگر در انتخاب پرده کتان برای خانه خود مردد هستید در این مقاله با کاربرد پرده کتان و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا خواهید شد.

کاربرد پرده کتان چیست؟

همانند هر پرده دیگری، پرده کتان نیز هم برای زیبایی و هم برای حفاظت از حریم خصوصی خانه مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد پرده کتان در تمامی اتاق ها از جمله اتاق پذیرایی و اتاق خواب به چشم می آید.

با توجه به ظاهر نرم و لطیفی که این نوع پرده دارد توصیه می شود برای پنجره هایی که زیاد باز و بسته می شوند استفاده شود. وزش باد در میان این نوع پرده، جذابیت بیشتری به آن می بخشد و حس و حال خانه را تغییر خواهد داد. با تمام این اوصاف، بدون دانستن مزایا و معایب پرده کتان نمی توان کاربرد پرده کتان را به طور کامل توصیف کرد.

مزایای پرده کتان

مزایای پرده کتان | گروه پرده وراتی

دوام بالا

این نوع پرده زیبایی خاصی به هر پنجره ای می بخشد و ظاهری شیک و جذاب به اتاق می دهد، اما بهترین قسمت استفاده از پرده کتان، دوام بالای آن است. برخلاف سایر جنس های پرده از جمله وینیل که ممکن است بعد از چند بار شستشو از کیفیتشان کاسته شود، پرده های کتان به راحتی در ماشین لباسشویی قابل شستشو هستند بدون اینکه نگرانی بابت تغییر رنگ، پوسیدگی و موارد اینچنینی وجود داشته باشد.

بنابراین با خرید این نوع پرده پارچه ای می توانید چندین سال بدون نگرانی از آن استفاده کنید. عمر بالای این مدل پرده را می توان یکی از مهم ترین مزایای پرده کتان دانست.

شستشوی آسان

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، شستن پرده کتان کار ساده ای است و به راحتی در ماشین لباسشویی شسته می شود. علاوه بر اینها، اگر به طور مکرر پرده را طی نظافت هفتگی با جاروبرقی تمیز کنید دیگر گرد و غباری روی آن نمی نشیند که موجب بوجود آمدن لک یا آلودگی روی پرده شود بنابراین نیاز نیست زود به زود نسبت به شستشوی پرده کتان اقدام کنید یا از مواد شوینده قوی برای از بین بردن لکه و آلودگی ها استفاده کنید.

افزایش حریم خصوصی خانه

بدون شک یکی از مهم ترین ویژگی های هر مدل پرده ای، ایجاد حس امنیت و آرامش در خانه است که این کار با پوششی که پرده به روی پنجره ایجاد می کند و دید به داخل خانه را از بین می برد بوجود می آید.

یکی از مزایای پرده کتان ایجاد چنین حریمی برای فضای داخل خانه است. ضخامتی که این مدل پرده دارد دید به داخل خانه را از بین می برد اما در عین حال خانه را تاریک نکرده و امکان لذت بردن از نور طبیعی خورشید نیز همچنان وجود دارد. با استفاده از این مدل پرده نیازی نیست یک لایه پرده دیگر به دکوراسیون خانه خود اضافه کنید چرا که حریم خصوصی خانه شما با پرده کتان کاملا حفظ می شود.

مطلب مرتبط  آشنایی با 8 مورد از انواع پرده پارچه ای

افزایش حریم خصوصی خانه | گروه پرده وراتی

قیمت اقتصادی

خرید یک پرده زیبا در طرح و رنگ مورد نظرتان که سال های سال عمر می کند و نیاز به تعویض نخواهد داشت با قیمت اقتصادی یک معجزه است! بدون شک این بهترین سرمایه گذاری در خانه شما به شمار خواهد رفت چرا که در قیاس سایر پرده ها، این پرده کارایی و زیبایی خاصی دارد که می تواند دکوراسیون خانه شما را یک پله بالاتر ببرد در عین حال قیمت آن به قدری نیست که نگرانی بابت خرید آن داشته باشید.

همین کاربرد پرده کتان موجب شده که به یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین پرده های خانگی تبدیل شود.

جلوگیری از نور خورشید

نور خورشید مضرات خاص خودش را دارد، بخصوص در فصول گرم سال همانند تابستان گاهی شدت نور خورشید به قدری است که دلمان نمی خواهد ذره ای از آن را در خانه خود احساس کنیم. اگرچه پرده کتان نمی تواند به اندازه پرده های بلک اوت از ورود نور خورشید و شدت گرمای آن کم کند اما به اندازه کافی می تواند از شدت این نور کاسته و محیطی دلنشین تر در فصل تابستان ایجاد کند.

با وجود پرده کتان هم می توانید نور طبیعی داخل خانه داشته باشید هم شدت آن را کنترل کنید. در صورتیکه شدت نور خورشید در منطقه شما خیلی بالا بود می توانید در کنار پرده کتان از انواع پرده های شید نیز استفاده کنید تا بیشتر شدت این نور و گرما کم شود.

دکوراتیو و طبیعی

یکی از مزایای پرده کتان جنس طبیعی و خاص آن است که در بافت آن هیچ نوع ماده شیمیایی به کار نرفته است بنابراین برای افرادی که به مواد افزودنی و غیرطبیعی حساسیت دارند یک گزینه مناسب است.

همین موجب شده یک کاربرد پرده کتان در اتاق کودکان باشد چرا که هیچ نوع آلرژی برای آن ها بهمراه نخواهد داشت و خوابی آرام برایشان بهمراه خواهد داشت. بنابراین این پرده دکوراتیو و زیبا را می توان یکی از پرده های سازگار با محیط زیست دانست.

موجود در طرح ها و رنگبندی متنوع

ممکن است فکر کنید رنگ یا طرح مورد نظرتان فقط در نوع خاصی از پرده موجود است، این در حالیست که این نوع پرده در هر رنگ و طرحی که تصورش را کنید موجود است. رنگ کردن کتان کار آسانی است که این کار گاهی حتی پیش از بافت پارچه انجام می شود که موجب می شود بتوان پرده کتان را در بافت های متنوع و طرح دار مشاهده کرد.

هرچند انواع مختلفی از این مدل پرده وجود دارد که با چاپ به طرح خاصی رسیده است با اینحال چیزی که از مزایای پرده کتان به شمار می رود این است که شما هر چیزی که در ذهن داشته باشید را در این نوع پرده پیدا خواهید کرد.

مطلب مرتبط  آشنایی با پرده اداری برقی و ریموتی 2024

معایب پرده کتان

بدون شک در کنار تمامی مزایای پرده کتان معایبی نیز وجود دارد که باید پیش از خرید این مدل پرده از آن آگاه باشیم:

معایب پرده کتان | گروه پرده وراتی

چروک شدن حین شستشو

اگرچه شستشوی پرده کتان کار آسانی است اما از سوی دیگر این مدل پرده به راحتی چروک می شود. یعنی باید بدانید پس از هربار شستشو لازم است آن را اتو بکشید تا چروک های آن از بین برود. هرچند اگر فرصت چنین کاری را ندارید و چروک شدن پرده برایتان یک دغدغه محسوب می شود بهتر است شستشوی آن را به خشکشویی بسپارید.

مقاوم نبودن در برابر رنگ پریدگی

پیش تر به عدم رنگ پریدگی کتان حین شستشو اشاره کردیم. اما لازم است بدانید این پرده در برابر رنگ پریدگی در اثر قرار گرفتن در معرض نور مقاوم نیست. بنابراین یکی از معایب پرده کتان همین مساله به شمار می رود چرا که در هر حال این پرده جلوی نور قرار می گیرد و اگر قرار باشد تغییر رنگ بدهد نمی تواند همیشه کیفیت اصلی خود را حفظ کند.

اما نگرانی بابت این مساله نداشته باشید اگر پنجره اتاق شما نورگیر است و در منطقه ای زندگی می کنید که شدت نور آفتاب زیاد است، استفاده از پرده شید می تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند.

مقاوم نبودن در برابر رنگ پریدگی | گروه پرده وراتی

آب رفتگی

یک دغدغه دیگر که حین شستن پرده کتان بوجود می آید آب رفتگی آن است. هرچند این نکته در یک یا دوبار شستشوی اول رخ می دهد و لازم است دمای لازم جهت شستشوی پرده را بدانید تا با مشکل آب رفتگی آن مواجه نشوید. با اینحال، شاید لازم باشد دفعات اول، شستشوی پرده را به خشکشویی بسپارید تا نگرانی کوچک شدن سایز پرده حین شستشو نداشته باشید.

نداشتن ظاهر لوکس

پرده های کتان جنس لطیفی دارند اما به اندازه انواع پرده مخمل ظاهری لوکس و متفاوت به خانه نمی بخشند. معمولا این مدل پرده برای یک دکوراسیون مجلل مورد استفاده قرار نمی گیرد چرا که ایستایی و سنگینی آن طوری نیست که بتوان با سایر وسایل خانه های پرزرق و برق و لوکس آن را هماهنگ کرد.

راهکار شستشوی پرده کتان

با مرور مزایا و معایب این نوع پرده، احتمالا شستشوی پرده کتان برای شما به یک چالش تبدیل شده باشد. همین موجب شد تا تصمیم بگیریم توضیحی کوتاه درباره نحوه شستشوی این پرده در اختیارتان بگذاریم. این مدل پرده هم به راحتی در ماشین لباسشویی قابل شستشو است هم می توانید آن را با دست بشویید.

شستشوی پرده کتان با دست

پیش از اینکه پرده را خیس کنید باید گرد و غبار آن را بگیرید. بنابراین یا آن را بتکانید یا با جاروبرقی از بالا به پایین آن را جارو بکشید تا هیچ غباری روی آن باقی نماند. سپس آن را در یک تشت آب ولرم به مدت 15 دقیقه قرار دهید. مقدار کمی پودر لباسشویی به آن اضافه کنید اما لازم نیست پرده را در آب بپیچانید یا بفشارید.

مطلب مرتبط  پارچه لینن چیست و استفاده از آن در پرده چه مزایایی دارد؟

کافیست آن را هر بار به آرامی از آب خارج کنید و مجدد داخل آب فرو ببرید. سپس آن را با آب ولرم بشویید تا مواد باقیمانده روی آن از بین برود. برای اینکه پرده خیلی چروک نشود باید سریعا آن را در جای خود آویزان کنید و تا زمانی که مرطوب است اتو بکشید.

راهکار شستشوی پرده کتان | گروه پرده وراتی

شستشوی پرده کتان در لباسشویی

نگرانی از چروک شدن پرده کتان حین شستشو در لباسشویی بیشتر است. برای اینکه این مشکل به حداقل خود برسد بهتر است در دو مرحله پرده را بشویید. بار اول ماشین لباسشویی را به مدت سه تا پنج دقیقه روشن کنید تا پرده با مواد شوینده به خوبی تمیز شود.

سپس در مرحله بعد فقط مرحله آبکشی را انجام دهید که دو دقیقه برای این مرحله کافیست. سپس پرده را از لباسشویی خارج کرده و سریعا سر جایش آویزان کنید و در حالیکه هنوز کمی مرطوب است آن را اتو بکشید تا چروک باقی نماند.

  • هنگام شستن پرده کتان در لباسشویی به درجه آب توجه داشته باشید. برای اینکه نگرانیتان از آب رفتن پرده نیز کاهش یابد بهتر است آن را در دمای 30 درجه بشویید.
  • در هر دو حالت شستشو اگر پرده لکه ای داشت که برطرف نشد آن را به خشکشویی بسپارید. بهتر است از مواد شوینده قوی نظیر وایتکس برای لکه زدایی استفاده نکنید چرا که مقاومت پرده را کاهش می دهد.
  • در هر دو حالت شستشو پیش از نصب پرده حتما تمام گرد و غبار پنجره و اطراف آن را بزدایید. پرده ای که کمی مرطوب و خیس است خیلی زود گرد و غبار را به خود می گیرد و ممکن است زود کثیف شود.

نحوه نصب پرده کتان

نصب پرده کتان کار راحتی است، بخصوص اگر میله پرده از قبل نصب شده باشد فقط کافیست گیره هایی که مناسب میله پرده هستند را به پرده نصب کنید و آن را در جای خود آویزان کنید. این کار با نحوه نصب پرده های پارچه ای دیگر یکی است.

نحوه نصب پرده کتان | گروه پرده وراتی

سخن پایانی

امروزه پرده کتان یکی از پرکاربردترین انواع پرده پارچه ای در خانه ها است که با توجه به اینکه مزایای آن نسبت به معایب آن بیشتر است و قیمت مناسبی دارد به راحتی می توان آن را برای هر پنجره، هر نوع دکوراسیون و هر محیطی تهیه کرد. کاربرد پرده کتان در تمامی اتاق های خانه به چشم می آید بخصوص برای اتاق خواب که ممکن است سایر انواع پرده ها در آن آلرژی ایجاد کنند. علاوه بر اینها، سازگار با محیط زیست بودن این مدل پرده، آن را به یک انتخاب پایدار برای خانه تبدیل کرده است بخصوص که قیمت آن نیز به نسبت سایر جنس های طبیعی نظیر ابریشم، ارزان تر است و نصب و شستشوی آن نیز بدون کمک و دردسر ممکن است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *