شناخت کاربردهای پرده کرکره چوبی

شناخت کاربردهای پرده کرکره چوبی | گروه پرده وراتی

وقتی نوبت به تغییر پرده های خانه می شود در کنار انواع پرده پارچه ای، پرده های کرکره نیز مد نظر قرار می گیرد. در میان این انواع مختلف، پرده کرکره چوبی معمولا توجه بیشتری را به خود جلب می کند و به طور کلی کاربرد پرده کرکره چوبی در خانه به نسبت سایر کرکره ها بیشتر است.

اما چه چیزی این مدل پرده کرکره را تا این حد خاص و محبوب می سازد؟ در این مقاله به توضیح کامل اینکه پرده کرکره چوبی چیست و چه مزایا و معایبی دارد خواهیم پرداخت.

پرده کرکره چوبی چیست؟

همانطور که به آن اشاره شد، پرده کرکره چوبی نیز یکی از انواع پرده کرکره است که تیغه های افقی که دارد از جنس چوب هستند. این نوع پرده کرکره را گاها پرده کرکره ونیزی نیز می نامند.

وقتی پرده کرکره کاملا باز می شود، این تیغه ها در بالا جمع می شوند و اجازه ورود نور به داخل خانه و تماشای بیرون را به شما خواهند داد.

شاید فکر کنید پرده کرکره چوبی نیز همانند سایر پرده کرکره ها عمل می کند، پس چه تفاوتی دارد؟ استفاده از چوب طبیعی یا حتی مصنوعی در طراحی این مدل پرده موجب شده تا مزایا و معایب آن به نسبت سایر پرده ها متفاوت باشد. پس نگاهی به این مزایا و معایب خواهیم انداخت.

پرده کرکره چوبی چیست؟ | پروه پرده وراتی

مزایای پرده کرکره چوبی چیست؟

آنچه موجب می شود پرده کرکره چوبی را بعنوان پرده خانه یا اتاق ها انتخاب کنید بیشتر به مزایای پرده کرکره چوبی بستگی دارد که شامل موارد زیر می شود:

حفظ حریم خصوصی

وقتی پرده کرکره چوبی بسته است، کاملا دید به داخل خانه از بین می رود. این در حالیست که در برخی مواقع پرده کرکره های PVC بعلت سبک و نازک بودن، سایه ایجاد کرده و موجب می شود حضور و یا عدم حضور فرد در خانه مشخص باشد.

بنابراین با انتخاب پرده کرکره چوبی می توانید حریم خصوصی بیشتری در خانه داشته باشید و خالی بودن خانه شما در طول روز از خارج از خانه مشخص نباشد که این مساله می تواند امنیت بیشتری نیز بهمراه داشته باشد.

جلوگیری از شدت گرمای آفتاب

یکی دیگر از مزایای پرده کرکره چوبی این است که این نوع پرده همانند یک عایق عمل می کند و می تواند تعادل بیشتری در دمای داخل خانه ایجاد کند. چوب به خودی خود یک عایق است و همین موجب می شود پرده کرکره چوبی یک عایق طبیعی محسوب شود.

مطلب مرتبط  آموزش نحوه شستشوی پرده های کرکره ای + راه های مراقبت از پرده کرکره ای

این بدین معناست که با نصب این مدل پرده می توانید تا حد زیادی از ورود گرمای بیرون جلوگیری کنید و در فصل سرد نیز دمای داخل خانه را حفظ کنید و نگذارید گرما خارج شده و خانه مجدد سرد شود.

تمامی این موارد در کنار هم در هزینه های ماهانه شما نیز تاثیر خواهد گذاشت چرا که انرژی و برق کمتری مصرف خواهد شد.

جلوگیری از شدت گرمای آفتاب | پروه پرده وراتی

مسدود کردن نور خورشید

اگر به دنبال یک پرده ساده و شیک می گردید که بتوانید در طول روز از ورود نور خورشید به داخل خانه جلوگیری کنید، پرده کرکره چوبی می تواند یک انتخاب مناسب باشد.

کاربرد پرده کرکره چوبی همین است که جلوی ورود نور را بگیرد. هرچند شاید نتوان به اندازه پرده های بلک اوت در خانه تاریکی ایجاد کرد اما می توان در طول روز در عین حال که کمی نور طبیعی در خانه وجود دارد از شدت آن نیز کم کرد.

در عین حال با باز کردن کامل یا نیمه این مدل پرده می توانید میزان نوری که وارد خانه می شود را نیز کنترل کنید.

دوام بالا

پرده کرکره های چوبی بسیار مقاوم و بادوام هستند و می توانید چند سال بدون نگرانی از خراب شدن و آسیب دیدن، از آن ها استفاده کنید.

بنابراین دوام بالای این پرده می تواند آن را به یک سرمایه گذاری بهینه تبدیل کند و شما بدون اینکه نیاز داشته باشید هر سال آن را تعویض یا ترمیم کنید، با یک بار هزینه کردن سال ها از آن لذت خواهید برد.

علاوه بر اینها، جنس و طرح چوب هیچگاه از مد نمی افتد و حس و حالی خاص و آرامشبخص در خانه ایجاد می کند. بنابراین هر نوع دکوراسیونی که داشته باشید می توانید این مدل پرده را نیز در کنارش استفاده کنید.

نگهداری آسان

یکی از مزایای پرده کرکره چوبی نگهداری آسان آن است. شما نیاز ندارید دائم این پرده را از پنجره جدا کنید یا برای تمیز کردن آن از نیروهای متخصص کمک بگیرید بلکه گردگیری هفتگی آن می تواند تا حد زیادی شما را از شر تمیزکردن ها و شستشوهای متوالی پرده ها خلاص کند.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب بهترین پرده اداری برای محیط کار

هرچند باید در نظر داشته باشید اگر این مدل پرده کرکره چرب شود یا لکه ای روی آن بیفتد باید با دقت فراوانی آن را تمیز کنید تا به آن آسیبی وارد نشده یا موجب رنگ پریدگی آن نشود.

تمیزکردن پرده کرکره چوبی نیز به راحتی تمیز کردن سایر پرده کرکره ها است و نیاز به ابزار یا شستشوی خاصی نخواهد داشت.

نگهداری آسان پرده کرکره چوبی | پروه پرده وراتی

موجود در انواع مختلف

برخی تصور می کنند چوب فقط یک طرح دارد و همین موجب می شود نتوانند به روی یک پرده از جنس چوب حساب کنند. این در حالیست که پرده کرکره چوبی در انواع مختلف که شامل طرح و رنگ مختلف است می شود.

این یعنی چه رنگ روشن بخواهید چه رنگ تیره، می توانید مدل مورد نظرتان را در بین انواع پرده کرکره چوبی بیابید و آن را با سایر وسایل موجود در دکوراسیون خانه خود ست کنید.

علاوه بر اینها، پرده کرکره چوبی نیز می تواند به یک پرده اتوماتیک تبدیل شود. بنابراین اگر قرار است پرده را در جایی نصب کنید که ممکن است دسترسی به آن برایتان مشکل باشد، با اتوماتیک کردن پرده کرکره چوبی خود می توانید با یک ریموت به راحتی آن را در کنترل خود بگیرید.

معایب پرده کرکره چوبی چیست؟

همانند سایر مدل های پرده ها، پرده کرکره چوبی نیز معایبی خواهد داشت. دانستن معایب پرده کرکره چوبی می تواند به شما کمک کند انتخاب بهتری داشته باشید:

وزن سنگین

یکی از معایب پرده کرکره چوبی که ممکن است برخی را از خرید این مدل پرده منصرف کند وزن آن است. به نسبت سایر پرده کرکره ها، جنس و ضخامت این مدل پرده موجب می شود وزن بیشتری نیز متحمل شود.

بنابراین در صورتیکه سیم هایی که این تیغه ها را به هم متصل می کنند مقاوم نباشند، ممکن است باز و بسته کردن مداوم آن موجب پاره شدن این سیم های اتصال شود. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید تا بتوانید باکیفیت ترین و مقاوم ترین مدل را برای خانه خود تهیه کنید.

مطلب مرتبط  کاربرد پرده ریموت دار یا برقی در دکوراسیون اداری

علاوه بر اینها، وزن این پرده موجب می شود نصب پرده کرکره چوبی نیز دقت بالاتری نیاز داشته باشد. بنابراین شاید نتوانید به سادگی نصب سایر پرده کرکره ها، این مدل پرده را بدون کمک متخصص نصب کنید.

قابل تعمیر نبودن

با وجود دوام و مقاومت بالایی که این مدل پرده دارد، اگر در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت یا حرارت آسیبی ببیند یا خمیده شود، دیگر امکان اصلاح آن وجود نخواهد داشت.

بنابراین اینطور تصور نکنید که این پرده در برابر همه شرایط آب و هوایی مقاوم است و برای هر فضایی می توانید آن را استفاده کنید، بلکه باید به این ویژگی منفی آن نیز توجه داشته باشید و تا حد ممکن این پرده را از محیط های مرطوب و گرم دور نگه دارید.

همین موجب شده کاربرد پرده کرکره چوبی بیشتر در اتاق خواب و اتاق نشیمن باشد.

قابل شستشو نبودن

برای بسیاری از افراد که عادت به شستن پرده ها دارند، قابل شستشو نبودن یکی از معایب پرده کرکره چوبی محسوب می شود.

چوب در برابر آب زیاد آسیب می بیند، بنابراین برای تمیز کردن بیشتر و از بین بردن آلودگی و لکه های موجود روی آن نیز باید از حداقل میزان آب استفاده کنید و سریع روی آن دستمال بکشید تا آب به خورد چوب نرود. با اینحال، همانطور که گفته شد، تمیزکردن پرده کرکره چوبی کار دشواری نیست فقط باید آن را از رطوبت و آب دور نگه دارید.

معایب پرده کرکره چوبی چیست؟ | پروه پرده وراتی

سخن پایانی

حال که دانستیم کاربرد پرده کرکره چوبی چیست می دانیم در بسیاری از مواقع می توانیم برای خانه خود به روی این مدل پرده حساب کنیم، چرا که مزایای پرده کرکره چوبی موجب شده که تا حد زیادی این مدل پرده برای مواردی نظیر حفظ حریم خصوصی و کنترل دمای خانه موثر باشد. به طور کلی این نوع از انواع پرده کرکره یک پرده ساده، طبیعی و شیک برای خانه محسوب می شود. حتی در بیشتر مواقع معایب پرده کرکره چوبی نیز نمی تواند به مزایای آن چیره شده و شما را از خرید این مدل پرده منصرف کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *