پارچه لینن چیست و استفاده از آن در پرده چه مزایایی دارد؟

پارچه لینن چیست | گروه پرده وراتی

پارچه لینن یکی از بهترین گزینه‌ها برای دوخت پرده است که می‌تواند ضمن ایجاد فضای خصوصی، نور طبیعی را برای شما به ارمغان آورد. با ما در این مقاله همراه باشید تا به بررسی مشخصات این پارچه بپردازیم.

امروزه از پارچه‌های مختلفی برای دوخت پرده استفاده می‌شود؛ اما آنچه که بیش از همه اهمیت دارد، این است که پارچه پرده ای نباید جلوی تابش نور طبیعی را در اتاق بگیرد و در عین حال باید به قدری ضخیم باشد که مانع از دیده شدن فضای داخلی شود. در این مقاله از وراتی می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که پارچه لینن چیست و چه مزایایی برای دوخت انواع پرده دارد؟

انواع پارچه لینن | گروه پرده وراتی

پارچه لینن چیست؟

پارچه لینن یک نوع پارچه طبیعی بافته شده از کتان است که از گذشته‌های دور در دوخت انواع لباس به کار می‌رفته است. بسیاری از افراد به اشتباه این نوع پارچه را به اسم لنین می‌شناسند؛ اما باید بدانید که ریشه نام این پارچه از الیافی گرفته شده که با استفاده از آن‌ها دوخته شده است.

به عبارت بهتر به الیاف ساقه گیاه کتان در زبان لاتین لینوم گفته می‌شود و لینون هم در زبان یونانی به معنای بذر کتان است. از همین روز این پارچه را به نام لینن می‌شناسند. این مدل پارچه دارای 70 درصد پنبه، 10 درصد پلی استر و 20 درصد ویسکوز است که خواص منحصر به فردی را برای آن به ارمغان آورده‌اند.

پارچه لینن چه کاربردی دارد؟

اگر می‌خواهید بدانید که جنس پارچه لینن چیست؟ باید بگوییم که این پارچه دارای بافت نسبتا درشتی است و در عین حال بسیار سبک و نرم است؛ در نتیجه می‌تواند به خوبی جریان هوا را از خود عبور دهد. از مهم‌ترین کاربرد‌های این مدل پارچه کتانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوخت انواع لباس و مانتو
  • دوخت پرده
  • دوخت انواع حوله برای خشک کردن ظروف
  • تهیه رومیزی
مطلب مرتبط  علت محبوبیت پرده تیره در دکوراسیون | کاربردها

استفاده از پارچه لینن در صنعت پرده سازی

با توجه به خواص منحصر به فردی که پارچه لینن دارد، امروزه استفاده از آن در صنعت پرده دوزی بسیار گسترش یافته و برای دوخت پرده‌های اتاق خواب‌های کنار ساحل یا دکوراسیون‌های سلطنتی از آن بهره می‌برند. این نوع از انواع پارچه پرده می‌توانند ظرافت و زیبایی خاصی را در محیط به ارمغان آورند که کمک زیادی به بهبود دکوراسیون منزل می‌کند. از سوی دیگر قیمت مناسبی هم دارند و همین موضوع می‌تواند به تولیدکنندگان در مدیریت هزینه‌های تولید انواع پرده‌های زیبا و چشم نواز کمک کند.

مزایای استفاده از پارچه لینن | گروه پرده وراتی

مزایای استفاده از پارچه لینن در پرده

برخی از افراد در زمان مواجهه با پارچه لینن، آن را دوست ندارند و با خود فکر می‌کنند که مزایای پارچه لینن چیست؟ در این بخش می‌خواهیم با بررسی مهم‌ترین مزیت‌های پرده‌های دوخته شده با لینن، به این سوال پاسخ دهیم و دلایل کافی برای خرید این مدل پرده‌ها را در اختیارتان بگذاریم.

1- مهارکننده باکتری‌ها

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از پارچه لینن در دوخت پرده این است که هوای محیط را بهداشتی نگه می‌دارد و می‌تواند به طور موثری از ورود بسیاری از باکتری‌ها به محیط جلوگیری کند. به همین دلیل استفاده از این پرده‌ها در محیط‌هایی مانند بیمارستان‌ها یا درمانگاه‌ها توصیه می‌شود.

2- عدم جلوگیری از ورود نور به داخل منزل

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد به سراغ پرده‌های مخمل نمی‌روند، این است که مسیر ورود نور به داخل خانه را به طور کامل مسدود می‌کنند و باعث تاریکی محیط می‌شوند. این در حالی است که پرده‌های دوخته شده با لینن، مانع از ورود نور نمی‌شوند و حتی با وجود کشیده بودن آن‌ها می‌توانید به راحتی از نور طبیعی استفاده کنید.

مطلب مرتبط  بررسی کامل پرده کتان و کاربردهای آن

3- تعدیل درجه حرارت منزل

اگر می‌خواهید بدانید که مهم‌ترین مزیت استفاده از پرده با پارچه لینن چیست، باید به تعدیل درجه حرارت منزل اشاره کنیم. پارچه‌های کتان و لینن می‌توانند دمای محیط را تا حدود 3 تا 4 درجه خنک‌تر کنند و به همین دلیل برای استفاده در فصل تابستان بسیار عالی هستند. علاوه بر این، به دلیل اینکه رنگ این پارچه‌ها معمولا روشن است، نور را به خوبی منعکس می‌کنند و اتاق نیز خیلی گرم نخواهد شد.

4- ضد الکتریسیته ساکن

از دیگر مزایای این مدل پارچه پرده ای می‌توان به جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن اشاره کرد که به طور موثری از ایجاد اثراتی مانند سردرد، مشکلات تنفسی، بیقراری در افراد و تنگی قفسه سینه جلوگیری می‌کند. در نتیجه در زمان وزش باد یا مالش پرده به لباس، الکتریسیته ساکن ایجاد نمی‌شود و مشکلی برای افراد به وجود نمی‌آید.

5- زیباتر کردن محیط

یکی از انواع پارچه پرده که می‌تواند زیبایی زیادی را به محیط ببخشید، لینن است. بافت ابریشمی‌ این مدل پارچه باعث می‌شود که سالن یا اتاق شما حالتی شیک پیدا کند. از سوی دیگر، سادگی این مدل پرده‌ها مانند پرده شید باعث شده که به راحتی با هر مدل دکوراسیونی ست شوند و بتوانند فضایی زیبا را برای شما به ارمغان آورند.

شستشوی پرده لینن

اگر می‌خواهید بدانید که مهم‌ترین عیب پرده با پارچه لینن چیست؟ باید به سخت بودن شستشوی آن اشاره کنیم. زیرا این مدل از پارچه‌ها ممکن است در برخورد با آب کوتاه شوند یا به اصطلاح آب بروند. از سوی دیگر معمولا راحت چروک می‌شوند و اتو کردن آن‌ها هم دشوار است. به همین دلیل بهتر است تا اصول شستشوی پارچه‌های لینن را بدانید؛ این موارد در ادامه به طور مختصر ذکر شده‌اند:

  • هرگز پرده‌های لینن را با لباس‌ها یا پارچه‌های دیگر نشویید.
  • حتما از آب ولرم با دمای تقریبا 40 درجه سانتی گراد استفاده کنید.
  • هرگز از آب داغ در حین شستشو استفاده نکنید؛ زیرا باعث چروک شدن پرده می‌شود و بافت آن را از بین می‌برد.
  • در صورتی که از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، آن را روی سرعت ملایم قرار داده و از سرعت‌های تند استفاده نکنید.
  • حتما از شوینده‌های ملایم که مخصوص پارچه‌های لطیف هستند، استفاده کنید.
  • هرگز سفیدکننده بر روی پرده‌های لینن نریزید.
  • بیش از حد شوینده بر روی پرده‌ها نریزید.
  • در صورتی که پرده‌ها را با دست می‌شویید، آن را بیش از حد فشار ندهید یا برای خشک شدن، نچلانید.
  • برای خشک شدن پرده  آن را در حالت آویزان قرار دهید و از پهن کردن آن بر روی بند لباس خودداری کنید.
مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب و خرید پرده پانچی پذیرایی

شستشوی پرده لینن | گروه پرده وراتی

جمع بندی

امروزه استفاده از پارچه لینن در صنعت ساخت و دوخت پرده بسیار گسترش پیدا کرده و بسیاری از افراد برای رستوران، کافه، خانه و اداره از این پرده‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله به سوال پارچه لینن چیست پاسخ دادیم و مزایای استفاده از آن را برای دوخت پرده مدرن و خرید پرده اداری بیان کردیم. همچنین نکات مهمی‌ را که باید در شستشوی این مدل پرده‌ها در نظر داشته باشید، گفتیم تا بتوانید مدت بیشتری از پرده‌های لیننی استفاده کنید. اگر شما هم تجربه‌ای از استفاده از انواع پرده‌های دوخته شده با لینن دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *