معرفی کاربردهای انواع پرده اسکرین

پرده اسکرین | گروه پرده وراتی

با وجود فوایدی که نور خورشید به همراه دارد، تابش مستقیم آن می تواند موجب رنگ پریدگی اجسام و ایجاد گرما در فضای خانه شود. انتخاب پرده مناسب برای پنجره ها می تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند. در میان انواع پرده مدرن موجود در بازار، پرده هایی با نام پرده اسکرین یا پرده شید اسکرین وجود دارند که به همین منظور طراحی شده اند. با ما همراه باشید تا در این مقاله به توضیح اینکه انواع پرده اسکرین چیست، کاربرد پرده اسکرین و ویژگی های مهم این پرده مدرن امروزی آشنا شویم.

پرده اسکرین چیست؟

پرده اسکرین یکی از انواع پرده شید است که به منظور مقاومت در برابر نور خورشید طراحی شده است. اگرچه شباهت پرده اسکرین و پرده شید در ظاهر شاید یکسان باشد اما پرده شید اسکرین می تواند تا 95 درصد جلوی اشعه های مضر خورشید را بگیرد.

این در حالیست که روشنایی نور خورشید را محدود نمی کند و شما همچنان می توانید روشنایی طبیعی را در خانه خود احساس کنید با این تفاوت که دیگر گرما و اشعه مضر آن را در داخل خانه احساس نخواهید کرد.

انواع پرده اسکرین قاب پنجره را می پوشاند و فضای خوبی برای ساخت یک دکوراسیون مینیمال ایجاد می کند. با اینحال از آنجایی که در طرح ها و رنگ های مختلفی وجود دارد، به راحتی می توانید آن را با هر نوع دکوراسیونی هماهنگ کنید.

علاوه بر اینها، پرده اسکرین یکی از بهترین گزینه ها بعنوان پرده دفاتر اداری است چرا که هم جلوی نور شدید و اشعه هایی که منجر به خستگی چشم کارمندان می شود جلوگیری می کند هم بسیار کلاسیک و جذاب است و در عین حال روشنایی کافی را نیز در فضای دفترکار ایجاد می کند.

بنابراین می توان پرده شید اسکرین را یکی از پرکاربردترین انواع پرده اداری دانست.

پرده اسکرین چیست؟ | گروه پرده وراتی

ویژگی های پرده اسکرین

با دانستن مزیت هایی که انواع پرده اسکرین دارد و نیازهایی که شما برای پرده خانه یا محل کارتان دارید، می توانید متوجه شوید این پرده مناسب شما است یا خیر.

1. کنترل نور و روشنایی خورشید

بدون شک اولین کاربرد پرده اسکرین را می توان کنترل شدت نور خورشید دانست. از آنجایی که این نوع پرده از جنس میکروفایبر و PVC تشکیل می شود، به خوبی می تواند شدت نور خورشید را کنترل کند و میزان روشنایی لازم را به داخل خانه وارد کند.

اما این نکته را در نظر داشته باشید، از پرده های اسکرین برای جلوگیری از ورود نور یا تاریک کردن خانه استفاده نمی شود بلکه این نوع پرده فقط شدت اشعه های مضری که ایجاد گرما کرده یا آسیب زا هستند را کم می کند.

اگر به دنبال پرده ای هستید که به طور کلی نور خورشید را مسدود کند بهتر است سراغ انواع پرده بلک اوت بروید.

کنترل نور و روشنایی خورشید با پرده اسکرین | گروه پرده وراتی

2. شفافیت متفاوت

پرده های شید اسکرین با درصد شفافیت متفاوتی عرضه می شوند. بنابراین می توانید میزان شفافیت آن را انتخاب کنید. با توجه به اینکه چقدر می خواهید پرده اسکرین شما شفاف باشد و نور بیشتری از آن عبور کند می توانید بین یک تا ده درصد شفافیت را انتخاب کنید.

هرچند شفافیت های بالاتر از این مقدار نیز وجود دارند اما این بازه، میزان استاندارد باز بودن بافت پرده را مشخص می کند. هرچه این عدد بالاتر باشد یعنی شفافیت پرده بیشتر است پس نمای بیشتری از خانه شما از بیرون مشخص خواهد بود.

مطلب مرتبط  خرید و قیمت شید اداری | 12 مدل مدرن 2024

این یعنی حریم خصوصی کمتری خواهید داشت. پس با توجه به نوع دکوراسیونی که دارید و میزان نور و نمایی که در خانه خود نیاز دارید این میزان شفافیت را مشخص کنید.

3. جلوگیری از شدت و آسیب اشعه UV

پیش از اینکه بخواهیم توضیح دهیم اصلی ترین ویژگی انواع پرده اسکرین چیست لازم است توضیحی درباره اشعه های مضر خورشید داشته باشیم. نور خورشید دو اشعه UV (مادون بنفش) و IR (مادون قرمز) را بهمراه دارد.

وقتی شدت اشعه اول زیاد و مستقیم باشد موجب رنگ پریدگی اجسام می شود. به همین دلیل است که گاهی اشیاء یا حتی کفپوشی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند به مرور زمان تغییر رنگ می دهند.

اشعه مادون قرمز نیز با ورود به خانه، ایجاد گرما می کند. این در حالیست که پرده اسکرین طوری طراحی شده که جلوی هر دو اشعه را می گیرد.

بنابراین یک کاربرد پرده شید اسکرین این است که سایر اجسام داخل خانه نیز از آسیب دیدن و رنگ پریدگی در امان می مانند. در حقیقت این پرده نقش یک لایه محافظ را ایجاد می کند که نور خورشید را فیلتر کرده و فقط روشنایی آن را وارد خانه کرده و از ورود سایر اشعه های مضر جلوگیری می کند.

جلوگیری از شدت و آسیب اشعه UV پرده اسکرین | گروه پرده وراتی

4. ایجاد حریم خصوصی

به طور کلی در اغلب مواقع از پرده ها برای ایجاد حریم خصوصی استفاده می شود. این یعنی شما دوست ندارید نمایی از خانه شما از بیرون آن مشخص باشد. پرده های شید اسکرین تا حد زیادی می توانند جلوی این دید را بخصوص در طول روز بگیرند.

یعنی با وجود اینکه شما از پنجره نمایی از بیرون خانه را می بینید و از روشنایی طبیعی لذت می برید اما از بیرون، داخل خانه شما مشخص نخواهد بود.

هرچند این مزیت در شب به یک ایراد تبدیل می شود چرا که دیگر نوری وجود ندارد که بخواهد این حریم خصوصی را ایجاد کند.

به همین منظور، با توجه به جایی که می خواهید از پرده شید اسکرین استفاده کنید و میزان حریم خصوصی که لازم دارید، می توانید پرده اسکرین را با یک پرده پارچه ای دیگر که در شب بسته شده و جلوی دید را بگیرد ترکیب کنید.

5. مراقبت و نگهداری راحت

پرده اسکرین از جمله پرده هایی است که با مراقبت صحیح از آن می توانید عمر استفاده آن را دوبرابر کنید. خوشبختانه این کار نیز بسیار ساده است و نیاز به ابزار خاصی نیست.

اگر به طور هفتگی نسبت به گردگیری آن اقدام شود هیچ لکی روی آن باقی نمی ماند. همچنین توصیه می شود هر دو یا سه ماه یکبار به خوبی آن را تمیز کنید تا علاوه بر گرد و غبار، از ماندن لک و آلودگی روی آن جلوگیری کنید.

هرچند میزان آلودگی که یک پرده شید اسکرین به خود می گیرد بستگی به جایی که از آن استفاده می کنید دارد. مثلا پرده ای که در اتاق خواب استفاده می شود به اندازه پرده ای که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد آلودگی کمتری خواهد داشت.

برای تمیز کردن پرده اسکرین با یک دستمال میکروفایبر تمیز ابتدا آن را گردگیری کنید و سپس با یک دستمال نمناک که به محلول آب و مایع یا پودر لباسشویی آغشته شده روی آن به آرامی بکشید. این کار را از بالا به پایین انجام دهید تا همه چیز همانند روز اولش تمیز و نو شود.

کاربرد پرده اسکرین در اتاق های مختلف

کاربرد پرده اسکرین در اتاق های مختلف | گروه پرده وراتی

  • اتاق های نورگیر

اولین کاربرد پرده اسکرین را می توان در اتاق هایی که نور زیادی دارند نام برد. در هر حال وظیفه این پرده جلوگیری از ورود اشعه های مضر خورشید است و اتاق های نورگیر و جاهایی که پنجره زیاد دارند مهم ترین نقاط یک ساختمان برای ورود این اشعه ها محسوب می شوند.

  • اتاق خواب

یکی دیگر از اتاق هایی که در آن استفاده از انواع پرده اسکرین کاربرد دارد اتاق خواب است. این اتاق نیز شامل لوازم خاصی می شود که بیشتر آن ها در نزدیکی پنجره قرار می گیرند و ممکن است به مرور زمان با اشعه خورشید آسیب ببینند.

مطلب مرتبط  بررسی تفاوت پرده شید با ضد نور

در عین حال، سادگی و یکدست بودن این مدل پرده می تواند به ساخت یک دکوراسیون خاص و کلاسیک کمک کند.

پرده اسکرین در اتاق خواب | گروه پرده وراتی

  • اتاق پذیرایی

معمولا پنجره های اتاق پذیرایی پنجره های بزرگی هستند که نور زیادی را به داخل خانه وارد می کنند. بدون شک کسی دوست ندارد اتاقی که در آن با سایر افراد خانواده یا میهمانان جمع می شوند تاریک باشد.

در عین حال گرما و نور مضر خورشید هم از جمله مواردی هستند که در بسیاری از مناطق گرم، بشدت آزار دهنده خواهند بود. اما اگر چنین مشکلی دارید نگرانیتان را با استفاده از پرده اسکرین در اتاق پذیرایی برطرف خواهید کرد.

  • اتاق مطالعه و کار

هر اتاقی که در آن با کامپیوتر، تبلت یا لپتاپ کار می کنید نیاز به نور بدون اشعه دارد. بنابراین اگر دورکار هستید و در خانه مشغول به کار هستید بهتر است برای اتاقی که بعنوان اتاق کار در نظر گرفته اید پرده اسکرین تهیه کنید.

علاوه بر اینها، مطالعه نیز نیاز به نور کافی بدون گرما و اشعه UV دارد. بنابراین اگر عادت به مطالعه دارید و اغلب نزدیک پنجره می نشینید تا از روشنایی طبیعی خورشید نیز بهره مند شوید، انواع پرده اسکرین را برای پرده اتاق مطالعه را فراموش نکنید چرا که با جلوگیری از گرما، از کلافه شدن شما حین مطالعه جلوگیری می کند.

پرده اسکرین برای اتاق مطالعه و کار | گروه پرده وراتی

کجا بهتر است از پرده اسکرین استفاده نشود؟

با وجود مزایایی که دارد، استفاده از پرده شید اسکرین در برخی نقاط توصیه نمی شود:

  • آشپزخانه: همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، پرده هایی که در آشپزخانه استفاده می شوند بیش از سایر نقاط خانه در معرض آلودگی و چربی هستند و نیاز است کاملا شستشو شده و این شستشو نیز باید زود به زود انجام شود. علاوه بر اینها، پرده آشپزخانه باید در برابر آتش مقاومت بیشتری داشته باشند. بنابراین شاید بهتر باشد به دنبال یک پرده ساده تر و امن تر برای این نقطه از خانه بگردید.
  • حمام: هرچند ممنوعیتی درباره استفاده از پرده اسکرین در حمام وجود ندارد اما حمام مرطوب است و می تواند محلی برای رشد کپک یا قارچ به روی این نوع پرده ایجاد شود. بنابراین اگر تصمیم دارید برای حمام پرده ای انتخاب کنید حتما این نکته را در نظر داشته باشید و به دنبال جنسی بگردید که در برابر رشد کپک و قارچ مقاوم باشد.
  • درب هایی که دستگیره بزرگ دارند: به طور کلی باز و بسته شدن درب با وجود هر نوع پرده شید کمی دشوار است چرا که شیدها به سمت بالا باز می شوند و همین موجب می شود باز شدن کامل درب یا پنجره با دشواری هایی همراه باشد. این مساله درباره درب های فرانسوی که دستگیره های بزرگتری دارند نیز صدق می کند. چرا که فاصله بین پرده اسکرین و درب کمتر از فاصله دستگیره تا درب خواهد بود.
مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب بهترین پرده اداری برای محیط کار

5 ایده برای کاربرد پرده اسکرین

برای اینکه بهترین استفاده را از پرده شید اسکرین ببرید می توانید از ایده های زیر کمک بگیرید:

1. ترکیب پرده اسکرین با پرده بلک اوت

پرده اسکرین جلوی گرما و اشعه مضر خورشید را می گیرد ولی در عین حال امکان ورود روشنایی به داخل خانه را ایجاد می کند. با توجه به اینکه در طول شب پرده اسکرین حریم خصوصی کاملی برای فضای خانه ایجاد نمی کند می توانید از ترکیب پرده اسکرین و پرده بلک اوت استفاده کنید.

پرده بلک اوت تاریکی کامل را فراهم کرده، حریم خصوصی را حفظ می کند و تا حد زیادی می تواند از سر و صدای بیرون نیز جلوگیری کند. با این ترکیب شما در طول روز از روشنایی طبیعی بهره مند هستید و در طول شب تاریکی کامل خواهید داشت.

2. ترکیب پرده شید اسکرین با پرده پارچه ای

همانند مورد اول که پرده شید اسکرین را با پرده بلک اوت ترکیب کردیم، امکان ترکیب این پرده پرکاربرد با انواع پرده پارچه ای دیگر نیز وجود دارد. این برای مواقعی است که تاریکی که پرده های بلک اوت ایجاد می کنند را نمی خواهید و در عین حال دوست دارید از پرده های حریر یا ابریشم استفاده کنید و دکوراسیون خاصی بسازید. در چنین حالتی پرده شید اسکرین می تواند حتی نقش محافظ پرده پارچه ای شما را نیز ایفا کند و عمر طولانی تری را برای آن ها تضمین کند.

ترکیب پرده شید اسکرین با پرده پارچه ای | گروه پرده وراتی

3. استفاده از پرده اسکرین برای نمایش اثر هنری

پرده شید اسکرین یک پرده یکدست است که می تواند در طرح ها و رنگ های مختلفی عرضه شود. وقتی این پرده بسته باشد یک صفحه صاف دارد که می تواند به یک تابلوی هنری تبدیل شود.

بنابراین می توانید نقاشی یا طرح مورد نظرتان را برای چاپ روی این نوع پرده انتخاب کنید و با بسته بودن پرده اتاقتان از یک تصویر هنری زیبا لذت ببرید.

4. تبدیل پرده اسکرین به پرده هوشمند

پرده های اسکرین را می توانید به راحتی به پرده های اتوماتیک تبدیل کنید. بخصوص اگر یک فرزند کوچک یا یک حیوان خانگی بازیگوش دارید، نبود سیم برای بالا و پایین کردن پرده شید می تواند به امنیت آن ها کمک کند.

علاوه بر اینها، اتوماتیک کردن پرده اسکرین می تواند باز و بسته کردن آن را در نقاطی از خانه که دسترسی کافی به آن ندارید را ساده تر کند.

برای این کار کافیست دستگاه اتوماتیک مورد نظرتان را انتخاب کنید و در جای خود نصب کنید و سپس با کمک یک ریموت یا در حالت هوشمندتر، با استفاده از تلفن همراه، باز و بسته بودن پرده را کنترل کنید.

سخن پایانی

تا به اینجا امیدوارم پاسخ سوالتان درباره اینکه پرده اسکرین چیست را گرفته باشید، اما برای خرید پرده اسکرین مناسب بهتر است با یک مشاور در این زمینه صحبت کنید. با این حال چه بخواهید یک دکوراسیون ساده داشته باشید یا فقط از وسایل خانه تان در برابر آسیب های ناشی از اشعه های مختلف خورشید جلوگیری کنید، پرده اسکرین گزینه مناسبی برایتان خواهد بود. هنگام کار کردن با کامپیوتر، در نقاطی که گرما زیادی است، زمانی که دوست دارید جلوی گرما را بگیرید در عین حال چشم اندازی به بیرون از اتاق نیز داشته باشید، انواع پرده اسکرین می توانند گزینه های ایده آلی برایتان باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *