آشنایی کامل با پرده مخمل و مزایا و معایب آن

آشنایی کامل با پرده مخمل و مزایا و معایب آن | گروه پرده وراتی

امروزه انتخاب پرده برای پنجرها به یکی از مهم ترین دغدغه های افراد تبدیل شده است چرا که پرده علاوه بر زیبایی که به خانه می بخشد ویژگی های دیگری نیز دارد و هر مدل پرده حس و حال متفاوتی به خانه می‎بخشد. در میان انواع پرده های پارچه ای که هنوز محبوبیت بالایی دارند، پرده مخمل با ظاهر شیک و چشم نوازش جذابیت بیشتری از خودش به نمایش می گذارد. با کاربرد پرده مخمل و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

کاربرد پرده مخمل بیشتر در چه اتاق هایی است؟

پیش از اینکه بخواهیم به کاربرد پرده مخمل اشاره کنیم لازم است با جنس مخمل بیشتر آشنا شویم. مخمل یک پارچه بسیار نرم است اما در عین حال یکی از سنگین ترین پارچه هایی است که برای پرده استفاده می شود.

این نوع پرده سطحی براق و صاف دارد که همین ظاهر متفاوت و خاص آن موجب شده پرده مخمل مظهر تجمل به شمار برود. همین نکته موجب شده بیشترین کاربرد پرده مخمل در دکوراسیون های لوکس و مجلل باشد تا دکور خانه را گرانتر و چشمگیرتر نشان دهد.

بیشترین کاربرد پرده مخمل به عنوان پرده اتاق نشیمن و پذیرایی است چرا که در هر دکوراسیونی این فضا بیشترین تردد را داشته و بهترین ها برای آن مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به رنگبندی و طرح های متنوعی که پرده مخمل دارد به راحتی می توانید رنگی را انتخاب کنید که با دکوراسیون خانه شما هماهنگ بوده و آن را یک پله ارتقا دهد.

آیا پرده مخمل برای چه مکان هایی مناسب تر است ؟

در ادامه به مزایا و معایب پرده مخمل آشنا شوید تا ببینید آیا این پرده بهترین انتخاب برای خانه شماست یا خیر:

مزایای پرده مخمل

دانستن مزایای پرده مخمل و مقایسه آن با سایر پرده های پارچه ای می تواند انتخاب را برایتان آسان تر کند.

مزایای پرده مخمل چیست ؟

بهینه سازی مصرف انرژی

با وجود لطافتی که دارد، پرده مخمل یک پرده ضخیم است که همین ویژگی آن موجب می شود به کنترل دمای داخل خانه کمک کند که یکی از شاخص ترین مزایای پرده مخمل به شمار میرود. پرده مخمل می تواند به خوبی از ورود سرما به داخل خانه جلوگیری کند که همین مساله در فصل سرد سال موجب گرم ماندن فضای داخل خانه می شود.

علاوه بر اینها در فصل گرم نیز گرمای شدید خورشید را مسدود کرده و موجب خنک تر ماندن خانه می شود. از اینرو، نیازی نیست برای کنترل دمای خانه دائما وسایل گرمایشی یا سرمایشی خانه را کم و زیاد کنید و همین در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

کنترل نور

یکی دیگر از مزایای پرده مخمل که به ضخامت آن باز می گردد کنترل نور خورشید است. با وجود اینکه پرده مخمل نمی تواند به اندازه پرده های بلک اوت خانه را تاریک کند ولی تا حد زیادی می تواند شدت نور خورشید را بگیرد و از آسیب رسیدن به وسایلی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند جلوگیری کند.

مطلب مرتبط  چه پارچه ای برای آستری پرده مناسب است؟

اگر برایتان سوال پیش آمده که پرده بلک اوت چیست ، میتوانید به مطلب دیگر ما با همین عنوان مراجعه کنید.

اغلب برای اینکه کاملا جلوی نور گرفته نشود و در عین حال حریم خصوصی خانه همچنان حفظ بماند، در کنار پرده مخمل از انواع پرده حریر بعنوان لایه زیرین استفاده میشود تا زمانی که می خواهید نور بیشتری به داخل خانه بتابد، پرده مخمل را کنار بزنید تا در عین حال که همچنان از زیبایی آن لذت می برید از نور طبیعی نیز بهره مند شوید.

سنگین بودن در کاربرد پرده مخمل

حفظ حریم خصوصی خانه

یکی از اولین دلایل پوشاندن پنجره ها با پرده، حفظ حریم خصوصی داخل خانه است. بسیاری از افراد دوست ندارند خانه شان از بیرون نمایان باشد و استفاده از پرده های نازک ممکن است چنین فضای امنی برایشان ایجاد نکند.

بنابراین اگر حریم خصوصی جزو اولویت هایتان است انتخاب پرده مخمل می تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. ضخامت و سنگینی پرده مخمل یکی از ویژگی های مثبت و خاص آن محسوب می شود که بسیاری را به انتخاب این پرده سوق می دهد.

مجلل بودن

از دیگر مزایای پرده مخمل ، بر اساس تحقیقات انجام شده، رنگ، طرح و مدل پرده تاثیر بسیار زیادی به روی روحیه افراد اخل خانه خواهد داشت. در حقیقت پرده بیش از هر وسیله دیگری در خانه سبک زندگی شما را نشان می دهد و پرده مخمل حالتی رسمی و سلطنتی به خانه شما خواهد داد و بدون اینکه نیاز به زرق و برق بیشتری داشته باشید، خانه ای مجلل و شیک برایتان می سازد.

حتی ساده ترین طراحی های دکوراسیون با یک پرده مخمل با رنگ و طرحی خاص و زیبا، به یک دکوراسیون مجلل و جذاب تبدیل خواهند شد.

مراقبت آسان

یکی از مزایای پرده مخمل این است که آلودگی را نمایان نمی کند. این مدل پرده دانه های گرد و غبار را به خود جذب می کند بنابراین نیاز به شستشوی مرتب آن نخواهید داشت و تمیزکردن و گردگیری این مدل پرده اغلب بیشترین کاری است که لازم است حین نگهداری از این پرده و نظافت خانه انجام دهید.

با توجه به ضخامت، رنگ هایی که اغلب تیره هستند و طرح های خاصی که این مدل پرده ها دارند، معمولا هیچ نوع لکه ای روی آن باقی نمی ماند و نیاز به شستشو با مواد شوینده قوی وجود ندارد. با توجه به جذب شدن گرد و غبار، معمولا آلرژی و حساسیتی نیز نسبت به استفاده این پرده نخواهید داشت.

معایب پرده مخمل

همانند سایر پرده ها، پرده مخمل نیز معایبی دارد که دانستن آن ها می تواند انتخاب را برایتان ساده تر کند.

معایب پرده مخمل چیست ؟

شستشوی پرده مخمل

اگرچه نگهداری و مراقبت از پرده مخمل کار دشواری نیست و نیازی به شستشوی مرتب آن ندارید اما با اینحال یکی از معایب پرده مخمل مراحل شستشوی آن است. در هر حال این پرده بسیار ضخیم و سنگین است که شاید هر لباسشویی قادر به تحمل وزن آن نداشته باشد.

مطلب مرتبط  معرفی ۳ آلبوم و مجموعه پرده پارچه ای متفاوت و جذاب

علاوه بر اینها، شستشوی پرده مخمل نیاز به دقت بیشتری دارد تا آسیبی به آن وارد نشود. اغلب توصیه می شود شستشوی پرده مخمل را به خشکشویی بسپارید تا دغدغه خشک شدن و تمیزکردن آن را نداشته باشید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید با توجه به اینکه این پرده گرد و غبار را به خود جذب می کند، حین جدا کردن پرده و تکان دادن آن ممکن است با پخش شدن گرد و غبار در هوا مواجه شوید. بنابراین بهتر است پیش از اینکه آن را از پنجره جدا کنید ابتدا گرد و غبار آن را با جاروبرقی بگیرید، تا کاربرد پرده مخمل را دچار اختلال نکند.

سنگین بودن

یکی از معایب پرده مخمل که نصب و شستشوی آن را دشوار می سازد سنگین بودن وزن آن است. سنگینی این پرده موجب شده که برای نصب آن نیاز به میله پرده مقاوم تری وجود داشته باشد، بنابراین اگر میله پرده معمولی نصب دارید شاید لازم باشد مجدد هزینه کنید تا میله پرده مقاوم تری برای تحمل وزن سنگین این پرده تهیه کنید. خرید میله پرده مخصوص برای پرده ای که خود چندان کم هزینه نیست ممکن است گاهی افراد را از خرید این نوع پرده منصرف کند.

سنگین بودن از معایب پرده مخمل

قیمت بالا

بدون شک خرید پرده مخمل برای هر بودجه ای ساده نخواهد بود. همان اندازه که این پرده لوکس و چشم گیر است، به نسبت سایر پرده های پارچه ای از جمله پرده های کتان قیمت گرانتری دارد. علاوه بر اینها، این پرده گران میله پرده گرانتری نیز لازم دارد که بتواند وزن آن را تحمل کند. که این مورد از قابل توجه ترین معایب پرده مخمل است.

جدا از تحمل وزن، برای بیشتر شدن زیبایی و جذابیت پرده مخمل بهتر است از میله پرده های مجلل تری نیز استفاده کرد. وقتی همه این موارد را کنار هم می گذارید با در نظر گرفتن اینکه هزینه ای را نیز بابت نصب پرده باید پرداخت کنید، قیمت پرده مخمل به یکی از معایب آن تبدیل می شود.

روش شستن پرده مخمل

در معایب پرده مخمل بیش از هر چیزی مساله شستن مد نظر بسیاری از افراد قرار می گیرد. همین موجب شده تا راهکار شستن پرده مخمل را برایتان ارائه کنیم تا بدانید با روش درست شستشوی این پرده نیز ساده تر خواهد شد.

پیش از هر چیزی لازم است بدانید اگر به طور مرتب و هفتگی نسبت به گردگیری این پرده اقدام کنید نیازی به شستن ماهانه آن نخواهید داشت اما حداقل باید هر 12 ماه یکبار این پرده را از جای خود جدا کرده و بشویید. چه بخواهید خودتان این کار را انجام دهید چه آن را به خشکشویی بسپارید.

نکته دیگری که لازم است بدانید این است که تحت هیچ شرایطی پرده مخمل را اتو نکشید. این پرده چروک نمی شود و اگر حین خیس بودن آن را آویزان کنید چروکی در آن باشد برطرف می شود. اما اتو کشیدن موجب می شود پرزهای پرده آسیب ببینند.

مطلب مرتبط  بررسی کامل پرده کتان و کاربردهای آن

آیا پرده مخمل قابل شستشو در ماشین لباسشویی است؟

شاید این سوال برایتان بوجود بیاید که می توانید پرده مخمل را در لباسشویی بشویید؟ اگرچه پاسخ این سوال «بله» است اما قبل از اینکه بخواهید این کار را انجام دهید حتما مطمئن شوید پرده ای که خریداری کرده اید باید در چه دما و درجه ای شسته شود. از فروشنده درباره شستشوی پرده در ماشین لباسشویی سوالاتتان را بپرسید.

با اینحال، راهکاری که می تواند درباره شستشوی پرده مخمل در ماشین لباسشویی به شما کمک کند این است که از مواد شوینده ملایم، دمای سی درجه و شستشوی دستی ماشین لباسشویی استفاده کنید. با اینکار می توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که پرده مخمل شما آسیبی نخواهد دید.

برای شستشوی پرده مخمل به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

شستشوی دستی پرده مخمل

اگر نسبت به شستشوی پرده مخمل در ماشین لباسشویی تردید دارید می توانید این پرده لوکس و مجلل را با دست بشویید. این کار زمان بیشتری می برد و برای شستن با دست حتما باید از مواد شوینده ای استفاده کنید که برای شستشو با دست تهیه شده اند.

بنابراین حتما به برچسب پودر شوینده ای که تهیه می کنید دقت کنید. برای این کار ابتدا یک تشت بزرگ یا وان حمام نیاز دارید که بتوانید پرده را در آن قرار دهید تا کمی خیس شود.

معمولا ده دقیقه برای اینکه پرده فقط در آب شناور باشد کافیست. سپس می توانید ماده شوینده را به آن اضافه کنید و بدون اینکه فشاری به پارچه پرده وارد کنید آن را با ملایمت بشویید. سپس آب را تخلیه کرده و یک بار دیگر پرده را زیر آب ولرم بشویید تا موادی که داخل آن وجود دارد خارج شود.

پرده را بلافاصله پس از شستن و آبگیری در جای خود آویزان کنید تا با سنگینی خود صاف شود و در همان حالت خشک شود. اما حتما پیش از آویزان کردن پرده، قاب پنجره و اطراف آن را گردگیری کنید تا پرده مجدد کثیف نشود.

سخن پایانی

در میان انواع پرده های پارچه ای ، جنس مخمل یک جنس لطیف، زیبا و لوکس است که می تواند چشم انداز یک خانه را از اینرو به آنرو کند. دکوراسیونی که با پرده مخمل چیده می شود بسیار چشمگیر است و هیچ چیز در آن کم نخواهد بود چرا که بیش از هر چیزی پرده نظرات را به خود جلب خواهد کرد. مزایای پرده مخمل به قدری است که بتواند معایب آن را پوشش دهد. این پرده می تواند گرمابخش خانه بوده و حسی متفاوت به افراد خانه ببخشد. با توجه به رنگبندی متنوعی که دارد برای هر سلیقه و سبک زندگی پرده مناسبی پیدا خواهد شد. به همین خاطر میتوانید پرده مورد نظر خود را بر اساس کاربرد پرده مخمل انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *